Open Forum of the University of Concepcion: preliminary study for a heritage intervention
DOI:
https://doi.org/10.29393/UR12-3FAMN10003Keywords:
Intervention, Management plans, Built heritage, Cultural significanceAbstract
The Open Forum is the public space of the University of Concepción (Biobío region, Chile) with the greatest citizen significance. As it is protected as a Historical Monument, interventions in it must follow institutional guidelines which preserve its identity and reveal the various historical contexts involved in the creation of the space. The absence of clear methodologies and basic information on the interventions in the Open Forum means it is important to carry out a study that will serve as a basis for any future intervention. In this context, the objective of this article is to review details of the material transformations that this monument has gone through since its creation in the 1960s. From a historical review of the planimetric progression, four significant periods are detected. Results show that there have been transformations that deviate from or respect, to a greater or lesser extent, the original design. The pavement pattern and the design modulations of the Open Forum are of special importance for its preservation, since in them can be found the unity of the campus planning in its portion recognized as a Historical Monument.Downloads
References
Berrios, C. (2012). Emilio Duhart: Ciudad Universitaria de Concepción. Elaboración de un espacio urbano moderno. (Tesis Doctoral). Universidad Politécnica de Catalunya, Barcelona, España.
Choay, F. (2007). Alegoría del Patrimonio. Editorial Gustavo Gili, Barcelona, España.
Consejo Internacional de Monumentos y Sitios. (1964). Carta internacional sobre la conservación y la restauración de monumentos y sitios (Carta de Venecia 1964). Recuperado de https://www.icomos.org/charters/venice_sp.pdf
Consejo Internacional de Monumentos y Sitios. (1979). Carta del ICOMOS Australia para Sitios de Significación Cultural (Carta de Burra). Burra, Australia.
De la Cerda, E. (2012). Diagnóstico y proceso de modificación de la ley 17.288 de monumentos nacionales de Chile. Revista América y Patrimonio, (3), 13-25.
Fuentes, P. (2007). Campus universitarios en Chile: nuevas formas análogas a la ciudad tradicional. Revista Atenea, (496), 117-144.
García, J. (1994). El Campus de la Universidad de Concepción; Su desarrollo urbanístico y arquitectónico. Concepción: Ed. Universidad de Concepción.
García, N. (1999). Los usos sociales del patrimonio cultural. En E. Aguilar Criado (Ed.), Patrimonio etnológico. Nuevas perspectivas de estudio. Consejería de la Cultura-Junta de Andalucía, Andalucía, España.
Nickel, C. (2019). Aproximación metodológica para la intervención del patrimonio construido: Caso Foro Abierto, Universidad de Concepción. Tesis de magíster. Universidad de Concepción, Chile.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1931). Carta de Atenas. Recuperado de https://en.unesco.org/sites/default/files/guatemala_carta_de_atenas_1931_spa_orof.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultural. (1972). Convención sobre la Protección del Patrimonio Mundial Cultural y Natural. París, Francia.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Ed.). (2014). Manual de referencias Gestión del Patrimonio Mundial. Recuperado de https://whc.unesco.org/document/130490
Radic, S. (2013). Diálogos de Patrimonio. Revista CMNdiálogos, (1). Recuperado de https://www.monumentos.gob.cl/sites/default/files/articles-11207_doc_pdf.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Meliza Nickel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista URBE. Arquitectura, Ciudad y Territorio tiene licencia de Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) y debe citarse correctamente.