The campus of the city of the University of Madrid at the dawn of its first centenary: Resignifying heritage to face global challenges
DOI:
https://doi.org/10.29393/UR10-4CUJI10004Keywords:
University city, educational incentives, cultural paradigms, climate change, social inequalityAbstract
From the singular support of the first centenary of the construction of the University City of Madrid, a reflection on its cultural condition is proposed. The objective is to analyze how its educational spaces influence the processes of material and immaterial resignification of new paradigms of a collective heritage. The celebration of the centenary in the year 2027, associated with a candidacy for its declaration as World Heritage, is read here, therefore, more as an opportunity than as a finalist goal.
Expressed as an inevitably paradoxical project in the face of the difficulties of its contemporary management from conventional arguments on usage, whether in the political, typological, historical, urban, landscape or symbolic context, develops an innovative relationship of concepts and methods to add innovative strategies to its directives in facing global challenges of social inequality and climate change as well as the foreseeable challenges of the current health crisis. From these new demands the task of defining a new paradigm of university heritage emerges, which contributes to a renewal of the relationship between campus and city.
Downloads
References
Argan, G.C. (1984). Historia del arte como historia de la ciudad. Barcelona: Laia.
Ausejo Calmet, L. (2019). Campus universitario y patrimonio prehispánico. Dibujando los imaginarios patrimoniales de las huacas de la UNI. Devenir - Revista De Estudios Sobre Patrimonio Edificado, 6(12), 155-178. Recuperado de https://doi.org/10.21754/devenir.v6i12.748
Gómez Redondo, C. (2013). ARTEfacto identitario: más allá de los procesos de patrimonialización en el museo/Identity ARTfact: beyond patrimonial processes in the museum. Arteterapia, 8, 137.
Linck T. Barragan E. Navarro H. (2014). Para una economía de la patrimonialización: la construcción de las apropiaciones colectivas. En: Ivaldo Gehlen e Alberto Riella (eds.),Território e Sociedade: perspectivas teórico-metodológicas e evidências empíricas. Porto Alegre: Tomo Editorial Ltda. Recuperado de: https://hal.inrae.fr/hal-02801870/document
Montenegro, M. (2010). La patrimonialización como protección contra la mercantilización: paradojas de las sanciones culturales de lo igual y lo diferente. Revista Colombiana de Antropología, 46(1), 115-131.
Ortega y Gasset, J. (1960). Misión de la universidad. Madrid: Revista de Occidente.
Rodriguez Cruz, Á. (1973) Historia de las universidades hispanoamericanas. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.
Sánchez-Ancochea, D. (2019). Los costes de la desigualdad: Lecciones de la experiencia de América Latina. Clase inaugural del Máster de Estrategias y Tecnologías para el desarrollo de la UPM/UCM. Curso 2019-2020. 9 de septiembre 2019. Disponible en: https://es.slideshare.net/itdUPM/los-costes-de-la-desigualdad-lecciones-de-la-experiencia-de-amrica-latina
Torres, J.M. (1992). Prólogo. En Le Corbusier, El viaje de Oriente (pp. 9-16). Murcia: COAATM.
Tschumi, B. (2000). The architectural paradox. Hays, K. M. (Ed.). Architecture theory since 1968, Cambridge, Massachusetts: MIT press, 218-228.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 JOAQUÍN IBÁÑEZ MONTOYA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista URBE. Arquitectura, Ciudad y Territorio tiene licencia de Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) y debe citarse correctamente.