Chilean Muralism in Stone (1956-1981)

Authors

  • Jose Luis Elenes Miranda Universidad del Bío-Bío, Concepción, Chile.
  • Gonzalo Cerda-Brintrup Facultad de Arquitectura, Construcción y Diseño, Universidad del Bío-Bío, Concepción, Chile.

DOI:

https://doi.org/10.29393/UR20-6MMEC20006

Keywords:

chilean muralism, women's art, modern architecture, visual heritage

Abstract

This research identifies Chilean Muralism in Stone through the study of the plastic work of Marie Martner García, focusing on her intervention in the Escuela México de Talcahuano, particularly in the mural Fraternidad de dos pueblos. The text analyzes the development of this avant-garde movement, highlighting its emergence as a response to the search for a cultural identity in Latin America. The methodology is based on a theoretical review, technical analysis and historiographic study, which includes the artist's personal collection and a specialized bibliographic review. The results highlight the fusion of plastic art with architecture, marked by the use of natural stone as a local resource, Martner's technical reinterpretation of the mosaic in “pastelones” and the collective work as key elements in the process of plastic reintegration of muralism with modern architecture of the mid-twentieth century in Chile.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bellange, E. (1995). El mural como reflejo de la realidad social en Chile. Memoria Chilena, Biblioteca Nacional de Chile. https://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-132304.html

Díaz, M. Á. (1974). Vida y obra de Benjamín Subercaseaux. Occidente, (250), 17–27.

Elenes, J. L. (2025). Muralismo chileno en piedra (1956–1981): como proceso de reintegración plástica en la obra ‘Fraternidad de dos pueblos’ de Marie Martner García (Tesis de magíster). Universidad del Bío-Bío.

Fernández, R. (1998). El laboratorio americano. Arquitectura, geocultura y regionalismo. Biblioteca Nueva.

Gaete, C. (1963). Descubrió sinfonía de la piedra. Revista Zigzag.

Garfias, G. (1959, 7 de noviembre). Poesía primitiva en originales mosaicos modernos: María Martner. Las Últimas Noticias.

González, M. (2010). Helen Escobedo: la intensidad de una trayectoria. Revista Digital ADDENDA, 21(1). Edición CENIDIAP. https://www.cenidiap.net/biblioteca/addendas/2NE-21-Helen_Escobedo.pdf

Matte, E. (1964). María Martner y la piedra chilena. Revista Alerce, 6, 35. Editorial Universitaria.

Mérida, C. (1933). Pequeños apuntes sobre la “Sección Áurea”. Escuela Central de las Artes Plásticas en México.

Pastor Mellado, J. (Ed.). (2014). Rehabilitación Murales: David Alfaro Siqueiros, Xavier Guerrero, Jorge González Camarena (Chillán Concepción Chile). Consejo de Monumentos Nacionales.

Recéndez, E. et al. (2011). Presencias y realidades. Integraciones sobre mujeres y perspectiva de género. Taberna Librería Editores. https://doi.org/10.48779/2GWZ-F692

Romero, G. (1963, 27 de septiembre). La señora de las piedras. Revista EVA.

Salas, B. (2014). Un relato común. Consejo de Monumentos Nacionales. https://www.monumentos.gob.cl/publicaciones/libros/relato-comun

Sánchez, M. (2022). Eva Sámano de López Mateos. Revista De Identidad Universitaria, 1(17), 6-8. https://revistaidentidad.uaemex.mx/article/view/18987/14044

Siqueiros, D. (1951). Cómo pintar un mural. Ediciones Taller Siqueiros.

Subercaseaux, B. (2005). Chile, o, una loca geografía. Editorial Universitaria.

Subirats, E. (1992). El final de Las vanguardias. Anthropos Research & Publications.

Published

2025-06-30

How to Cite

Elenes Miranda, J. L., & Cerda-Brintrup, G. . (2025). Chilean Muralism in Stone (1956-1981). URBE. Arquitectura, Ciudad Y Territorio, (20 (2025), 104-124. https://doi.org/10.29393/UR20-6MMEC20006

Issue

Section

Articles