Urban Integration of Caletas: The case of Caleta El Blanco and Caleta Colcura

Authors

  • Franco Cartes Martínez Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Geografía, Universidad de Concepción, Chile.

DOI:

https://doi.org/10.29393/UR18-3IUFC10003

Keywords:

Urban integration, Urban coves, City, Lota, Accessibility, Disengagement

Abstract

This work focuses on the analysis of the urban integration of Caleta Colcura and Caleta El Blanco in the city of Lota, Chile, in terms of their accessibility to fundamental urban services and their relationship with the urban environment. The Biobío Region, where these fishing coves are located, is home to a significant artisanal fishing activity, but faces challenges due to the neoliberal urban model, generating dislocation, anthropic and natural pres-sures, as well as urban inequalities. The work explores the dimensions of territorial planning and inclusive zoning in two fishing coves in Lota, in order to highlight their socio-urban integration to promote integration. The specific objectives analyze the availability, proximity and access routes to fundamental urban services, together with the quality of the urban environment and the availability of public transport. The methodology is mixed, with a descriptive and deductive focus. The results highlight the availability of urban services, access routes and proximity in both fishing coves, showing the importance of infrastructure and accessibility for optimal urban integration.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, B., Arenas, F., & Guijón, R. (2008). Revisión crítica del marco institucional y legal chileno de ordenamiento territorial: el caso de la zona costera. Revista de geografía Norte Grande, (41), 23-48. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-34022008000300002

Brain, I., Cubillos, G., & Sabatini, F. (2009). Integración social urbana en la nueva política habitacional. Temas de la Agenda Pública. https://repositorio.uc.cl/xmlui/handle/11534/1543

Camus, P., Hidalgo, R., & Muñoz E. (2016) Las disputas por el mar: bienes comunes, pescadores artesanales y pesca industrial. El caso de la caleta Cocholgüe en el litoral centro sur de Chile a mediados del siglo XX. Población & Sociedad, 23(2), 91-114. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=386948527004

Cortés, C. G., & Ríos, F. T. (2011). Saberes Y Prácticas Pesquero-Artesanales: Cotidianidades Y Desarrollo En Las Caletas De Guabún Y Puñihuil, Isla De Chiloé. In Volumen 43 Número Especial (Vol. 1).

Gajardo Cortés, C. & Ther Ríos, F. (2011). Saberes y prácticas pesquero-artesanales: Cotidianeidades y desarrollo en las caletas de Guabún y Puñihuil, Isla de Chiloé. Chungará (Arica), 43(especial), 589-605. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562011000300014

González Rojas, V. S., & Guerrero Valdebenito, R. M. (2020). Habitus Socio-Espacial En Comunidades Costeras Bajo El Contexto Neoliberal El Caso De Caleta El Morro De Talcahuano. Urbano, 23(42), 56–65. https://doi.org/10.22320/07183607.2020.23.42.05

Guerrero, R., & Alarcón, M. (2018). Neoliberalismo y transformaciones socio-espaciales en caletas urbanas del Área Metropolitana de Concepción. Los casos de Caleta Los Bagres y Caleta Cocholgüe, Tomé. Revista de Urbanismo, 38, 1- 17. https://doi.org/10.5354/0717-5051.2018.48666

Larraín Videla, C., & Tiznado-Aitken, I. (2021). Análisis De Los Criterios Para Definir Áreas De Integración Urbana En Chile. Revista De Urbanismo. https://doi.org/10.5354/0717

Marcucci, D. (2014). Coastal Resilience: New Perspectives of Spatial and Productive Development for the Chilean caletas Exposed to Tsunami Risk. Procedia Economics And Finance, 18, 39-46. https://doi.org/10.1016/s2212-5671(14)00911-3

Orellana, A., & Díaz, M. (2016). Las Caletas De Chile: Integración Urbana Y Prevalencia De Sus Valores Patrimoniales. El Caso De La Bahía De Coquimbo. Revista De Urbanismo, 34. https://revistaurbanismo.uchile.cl/index.php/RU/article/view/40078

Sabatini, F. (2006). La Segregación Social Del Espacio En Las Ciudades De América Latina. http://doi.org/10.18235/0009848

Sabatini, F., & Brain, I. (2008). La segregación, los guetos y la integración social urbana: mitos y claves. Revista Eure, xxxIv, 5-26.

SERNAPESCA, DOP, SUBPESCA, INDESPA. (2023). MUJERES Y HOMBRES En el sector Pesquero y Acuicultor de Chile 2023. Gobierno de Chile, 17. https://www.subpesca.cl/portal/618/articles-121456_recurso_1.pdf

Sernapesca, Dop, Subpesca. (2020). Mujeres Y Hombres En El Sector Pesquero Y Acuicultor De Chile 2020. Gobierno De Chile, 14.

Tiznado-Aitken, I., Muñoz, J. C., & Hurtubia, R. (2018). The Role Of Accessibility To Public Transport And Quality Of Walking Environment On Urban Equity: The Case Of Santiago De Chile. Transportation Research Record, 2672(35), 129-138. https://doi.org/10.1177/0361198118782036

Uribe Muñoz, J., & Cornejo Nieto, C. (2021). Análisis de las tensiones y relaciones entre el campamento habitacional y el patrimonio cultural de Fuerte Viejo en Lota. Repositorio Bibliotecas Udec. http://repositorio.udec.cl/bitstream/11594/9839/1/Memoria%20Jaime%20Uribe.pdf

Vargas-Díaz, I. C., & Jiménez-Morales, E. (2013). Integración Socio-Espacial De Asentamientos Informales En Ibagué, Colombia. Revista Bitácora Urbano Territorial, 23, 117–128. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id =74830874015

Xiqui Fierro, K. D. (S. F.). Transporte Público; Medio De Ruptura Intergeneracional De La Pobreza. Comparativa Asentamiento Irregular El Tizate/ Lomas De La Primavera

Published

2024-06-30

How to Cite

Cartes Martínez, F. (2024). Urban Integration of Caletas: The case of Caleta El Blanco and Caleta Colcura. URBE. Arquitectura, Ciudad Y Territorio, (18 (2024), 44-63. https://doi.org/10.29393/UR18-3IUFC10003

Issue

Section

Articles