Plastic revolution in Chilean classrooms: A case of integration at the Escuela Mexico Estado de Guerrero in Talcahuano.
DOI:
https://doi.org/10.29393/UR17-5RPJE10005Keywords:
Educational architecture; plastic integration; modernity; muralismAbstract
This article examines the phenomenon of the Plastic Integration Movement in Chile, using the Escuela Mexico Estado de Guerrero in Talcahuano as a case study. A historical contextualization of the emergence and evolution of this artistic movement is presented, highlighting its origin as a response to the search for a cultural identity in Latin America. The methodology employed integrates theoretical analysis with empirical research, including archival research and specialized bibliographic review. The findings reveal the transformation of Mexican muralism towards a form more integrated with modern architecture, highlighting the interdisciplinary collaboration between artists and architects as a cornerstone of this process in its arrival in Chile. The history, architecture and distinctive elements of the Escuela México Estado de Guerrero are analyzed in detail, with emphasis on the murals by the artist María Martner García.
Downloads
References
Arias, S. (2012). El muralismo chileno. Entrevista a Fernando Marcos. Pinturas y murales de un artista chileno. Recuperado de https://pintorfernandomarcos.blogspot.com/
Brito, P. (2023). Desarchivando: Vida y Obra del artista Eugenio Brito (1928- 1984). Fondart Regional 2023, Línea Difusión del Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio. Recuperado de https://www.eugeniobrito.cl/
Canclini, N. (1992). Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Grijalvo.
Castillo, E. (2010). Puño y Letra. Movimiento social y comunicación gráfica en Chile. Santiago, Chile: Ocho Libros. 62-63.
Figueroa, B. (2016). Cien años de cooperación internacional de México, 1900-2000: solidaridad, intereses y geopolítica. México: Secretaría de Relaciones Exteriores-Instituto Matías Romero-Acervo Histórico Diplomático.
Franck, S. (2022). Guía de arquitectura del gran Concepción. Volumen 2: la bahía de Concepción. Chile: Ediciones Universidad de San Sebastián. 90-91.
Guzmán, A. (2016). Sobre el concepto de vanguardia, auge y decadencia. Revista Reaxión, 1(3), 3-35. Recuperado de http://reaxion.utleon.edu.mx/Reaxion_a3_numero_1.pdf
Heidegger, M. (2012). El arte y el espacio (Die Kunst und der Raum). España: Editorial Herder, 31.
Jiménez, V. (2004). Juan O’Gorman: vida y obra. México: Universidad Autónoma de México, Facultad de Arquitectura. 58-61.
Martínez, A. (2015). Historia de la arquitectura latinoamericana: La integración plástica como modelo de identidad arquitectónica mexicanista moderna. Heurística: revista digital de historia de la educación, (18), 15. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7197979
Mérida, C. y Guzmán, X. (1987). Escritos de Carlos Mérida sobre arte: El Muralismo. México: Instituto Nacional de Bellas Artes, Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información de Artes Plásticas.
Moreno, E. (1964). Libro de oro de Talcahuano: bicentenario, 1764-1964. Chile: Escuela Tipográfica Salesiana.
Muñiz, E. (2021). Cuerpo, representación y poder: México en los albores de la reconstrucción nacional, 1920-1934. México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco.
Noelle, L. (2010). Plastic Integration in Mexico: Confluence or Nostalgia. Docomomo Journal, (42), 14–23. Recuperado de https://doi.org/10.52200/42.A.NBPEB885
Torres, C., Valdivia, S. y Atria, M. (2015). Arquitectura escolar pública como patrimonio moderno en Chile: Registro y análisis de las obras construidas por la “Sociedad Constructora de Establecimientos Educacionales” en la zona centro del país. 1937-1960. Facultad de Arquitectura, Universidad de Chile. Recuperado de https://doi.org/10.34720/vtnt-s328
Vera, R. (2011). Alcances en Chile de un proceso mexicano: el concepto de integración plástica como síntoma de modernidad. Alzaprima, (3), 36-45. Recuperado de https://revistas.udec.cl/index.php/alzaprima/article/view/2442
Zevi, B. (1958). “Grottesco Messicano”. Arquitectura México, (62), 110. Recuperado de https://fa.unam.mx/editorial/wordpress/wp-content/Files/raices/RD06/REVISTAS/62.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 Jose Luis Elenes Miranda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista URBE. Arquitectura, Ciudad y Territorio tiene licencia de Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) y debe citarse correctamente.