Environmental governance in Uruguay: symbolic recognition, institutional changes, and distributional limits following the creation of the Ministry of the Environment (2020–2025)
DOI:
https://doi.org/10.29393/GP10-2AUAC40002Keywords:
Environmental Governance, Institutional Change, Ministry Of Environment, State Capacities, UruguayAbstract
This article examines environmental governance in Uruguay during the period 2020–2025, focusing on the creation of the Ministry of the Environment (ME). It analyzes the extent to which this institutional innovation produced substantive changes in environmental governance and whether it managed to overcome the historical limitations of the country’s environmental policy. Based on a theoretical framework that articulates approaches to environmental governance, institutions, and environmental justice, the study combines a review of the literature with interviews with qualified informants to assess power relations, state capacities, and the advances and limitations of the new institutional design. The results show that, although the creation of the ME represented symbolic recognition of the environment as a public issue and led to certain procedural changes, this did not translate into a strengthening of state capacities or a transformation of the power relations that structure environmental policy. Institutional fragmentation, resource scarcity, weak intersectoral coordination, and low levels of citizen participation in decision-making persisted, limiting the scope of the innovations introduced. This paper discusses these findings in light of the theoretical frameworks adopted and highlights the gap between the promise of hierarchy and innovation and the distributive limits of environmental governance. The conclusions emphasize that the ME produced partial advances, but that environmental governance in Uruguay continues to be affected by structural tensions that condition its capacity for transformation.
Downloads
References
Acselrad, Henri. 2006. “Las políticas ambientales ante las coacciones de la globalización”. En Héctor Alimonda (ed.), Los tormentos de la materia: aportes para una ecología política latinoamericana. Buenos Aires: CLACSO, 195–212.
Agencia Uruguaya de Cooperación Internacional (AUCI). 2019. Estado de situación de la cooperación internacional en Uruguay 2019. Presidencia de la República. https://www.gub.uy/agencia-uruguayacooperacion-internacional/sites/agencia-uruguaya-cooperacioninternacional/files/2020-02/memoria%20AUCI.pdf (acceso: septiembre 2025).
Agrawal, Arun, Brandhorst, S., Jain, M., Liao, C., Pradhan, N., y Solomon, D. 2022. “From environmental governance to governance for sustainability”. One Earth 5(6): 615–621.
Agyeman, Julian, Robert Bullard, y Bob Evans (eds.). 2003. Just Sustainabilities: Development in an Unequal World. Cambridge, MA: MIT Press.
Armitage, D., De Loë, R., & Plummer, R. (2012). Environmental governance and its implications for conservation practice. Conservation letters, 5(4), 245-255.
Bennett, Nathan J., y Terre Satterfield. 2018. “Environmental governance: A practical framework to guide design, evaluation, and analysis”. Conservation Letters 11(6): e12600.
Camacho, Susana, Yamila Pérez, y Javier Alberich. 2025. “Environmental Quality and Poverty in Montevideo: A Spatial Approach to Exploring Environmental Injustices”. Social Sciences 14(3).
CEPAL. 2021. Notas de Planificación para el Desarrollo N.º 12: Las sinergias entre el gobierno abierto y el Acuerdo de Escazú. Santiago: CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/69024-notas-planificacion-desarrollo-ndeg-12-sinergias-gobierno-abierto-acuerdo-escazu (acceso: septiembre 2025).
CEPAL. 2024. Panorama Social de América Latina y el Caribe, 2024 (LC/PUB.2024/21-P/Rev.1). Santiago: CEPAL.
Compromiso por el País. 2019. Acuerdo firmado por Luis Lacalle Pou, Ernesto Talvi, Guido Manini Ríos, Pablo Mieres y Edgardo Novick. Noviembre. https://lacallepou.uy/compromiso.pdf (acceso: septiembre 2025).
Constitución de la República. 1997/ 2004. Constitución de la República Oriental del Uruguay. Montevideo.
Contaduría General de la Nación (CGN). 2020. Presupuesto Nacional 2020–2024. Tomo 1: Resúmenes. Proyecto del Poder Ejecutivo. https://www.gub.uy/ministerio-economia-finanzas/sites/ministerio-economia-finanzas/files/2020-08/Tomo1%20-%20Resumenes%20optimizado%20primera%20parte.pdf (acceso: septiembre 2025).
De la Mora, Gabriela. 2023. “Conceptual and Analytical Diversity of Environmental Governance in Latin America: A Systematic Review”. Environmental Management 71: 847–866.
Delbono, Andrea, Alexandra Lizbona, y Carolina Neme. 2022. Informe final del proyecto “Cambio institucional ambiental en Uruguay”. Montevideo: Facultad de Derecho, UDELAR. https://www.fder.edu.uy/sites/default/files/2022-12/Informe_proyecto%20Invest%20FDER%202021_Delbono_Lizbona_Neme_31.10.2022_.pdf (acceso: septiembre 2025).
Fraser, Nancy. 1998. Social Justice in the Age of Identity Politics: Redistribution, Recognition, and Participation. The Tanner Lectures on Human Values, Vol. 19. Salt Lake City: University of Utah Press.
Frente Amplio. 2019. Bases programáticas 2020–2025. Mismos principios. Nuevos sueños. Montevideo. https://www.gub.uy/corte-electoral/sites/corte-electoral/files/documentos/publicaciones/Programa%2Bde%2BGobierno%2BFrente%2BAmplio.pdf (acceso: septiembre 2025).
Gudynas, Eduardo. 2019. “Un Ministerio del Ambiente para Uruguay”. Semanario Voces. 7 de septiembre. https://semanariovoces.com/un-ministerio-del-ambiente-para-uruguay-por-eduardo-gudynas/ (acceso: septiembre 2025).
Gudynas, Eduardo. 2020. “Los riesgos inmediatos del nuevo Ministerio de Ambiente”. Montevideo Portal. 21 de septiembre. https://www.montevideo.com.uy/Columnistas/Opinion–Los-riesgos-inmediatos-del-nuevo-Ministerio-de-Ambiente-uc762242 (acceso: septiembre 2025).
IDEA International. 2024. The Global State of Democracy 2024: Strengthening the Legitimacy of Elections in a Time of Radical Uncertainty. Estocolmo: Global State of Democracy Initiative
Haddad, C. R. et al. (2022). Transformative innovation policy: A systematic review. Environmental Innovation and Societal 43.https://doi.org/10.1016/j.eist.2022.03.002
Iglesias Rossini, Gonzalo F. 2023. “Responsabilidad por daño ambiental en Uruguay”. Revista de la Facultad de Derecho (56): e20235601. DOI: 10.22187/rfd2023n56a1
Krishnan, A., & Robele, S. (2024). Anticipatory development foresight: An approach for international and multilateral organizations. Development Policy Review, 42(S1), e12778. https://doi.org/10.1111/dpr.12778
Landoni Sosa, Ángel, y Santiago Pereira Campos.?2002. “Tutela de los intereses colectivos y difusos en Uruguay.” Revista Uruguaya de Derecho Procesal 1:?69–98Leff, Enrique. 2006. “La ecología política en América Latina: un campo en construcción”. En Héctor Alimonda (ed.), Los tormentos de la materia: aportes para una ecología política latinoamericana. Buenos Aires: CLACSO.
Lemos, Maria Carmen, y Arun Agrawal. 2006. “Environmental Governance”. Annual Review of Environment and Resources 31: 297–325.
Lizbona, Alexandra, y Andrea Delbono. 2024. “La crisis hídrica y las paradojas de la gobernanza del agua en Uruguay. Instituciones, actores y conflictos socioambientales a dos décadas del plebiscito de 2004”. Revista Uruguaya de Ciencia Política 33.
Lukes, Steven. 2004. Power: A Radical View. 2ª ed. London: Palgrave Macmillan.
Martínez -Alier, Joan. 2021 [2004]. El ecologismo de los pobres: conflictos ambientales y lenguajes de valoración. Barcelona: Icaria.
Mazzeo, Néstor, y Matías Steffen. 2022. “Medio siglo, medio ambiente”. Cuadernos del CLAEH 41(116): 233–256.
Mosqueira, E. A. (2023). Capacidades estatales y problemas complejos de políticas públicas: cómo abordar vulnerabilidades que afectan el desarrollo humano. BID.https://doi.org/10.18235/0005052
Naciones Unidas (NNUU). 1973. Conferencia de Estocolmo sobre el Medio Humano. Estocolmo: Naciones Unidas. https://www.un.org/es/conferences/environment/stockholm1972 (acceso: septiembre 2025).
Nayatullah, S. (2013). Estudios del futuro: teorías y metodologías. En F. González (Ed.), Futuro: tendencias y desafíos (pp. 495–516). BBVA OpenMind. https://www.bbvaopenmind.com/articulos/estudios-del-futuro-teorias-metodologias/
North, Douglass. 1995. Instituciones, cambio institucional y desempeño económico. México: Fondo de Cultura Económica.
OCDE. 2024. Justicia ambiental: Contexto, retos y estrategias nacionales. París: OCDE.
Ordoqui Castilla, José. 2012. “Tutela de los intereses colectivos y difusos en el Uruguay”. Revista Uruguaya de Derecho Procesal 3: 777–794.
Partido Nacional. 2019. Lo que los une. Programa de gobierno 2020–2025. Montevideo. https://www.gub.uy/corte-electoral/sites/corte-electoral/files/documentos/publicaciones/Programa%2Bde%2BGobierno%2B2019%2B-%2BP%2BNacional.pdf (acceso: septiembre 2025).
Peters, B. Guy. 2005. Institutional Theory in Political Science: The “New Institutionalism”. London: Continuum.
Robbins, Paul. 2004. Political Ecology: A Critical Introduction. Oxford: Blackwell.
Schlosberg, David, y David Carruthers. 2010. “Indigenous struggles, environmental justice, and community capabilities”. Global Environmental Politics 10(4): 12–35.
Schlosberg, David. 2004. “Reconceiving Environmental Justice: Global Movements and Political Theories”. Environmental Politics 13(3): 517–540.
Sharpe, B., Hodgson, A., Leicester, G., Lyon, A., & Fazey, I. (2016). Three horizons: A pathways practice for transformation. Ecology and Society, 21(2), 47. https://doi.org/10.5751/ES-08388-210247
Svampa, Maristella. 2019. Las fronteras del neoextractivismo en América Latina: conflictos socioambientales, giro ecoterritorial y nuevas dependencias. Buenos Aires: Siglo XXI.
Termeer, C. J., Dewulf, A., & Van Lieshout, M. (2010). Disentangling scale approaches in governance research: comparing monocentric, multilevel, and adaptive governance. Ecology and society, 15(4).
The World Justice Project (WJP). 2024. Rule of Law Index 2024. Washington, DC: WJP. https://worldjusticeproject.org/rule-of-law-index/downloads/WJPIndex2024.pdf (acceso: septiembre 2025).
Tõnurist, P. & Hanson, A. (2020). Anticipatory innovation governance: Shaping the future through proactive policymaking. OECD.https://doi.org/10.1787/cce14d80-en
Zurbriggen, Cristina, Diego Pérez, y Néstor Mazzeo. 2022. “Gobernanza ambiental en tiempos turbulentos: retos y encrucijadas en el siglo XXI”. Cuadernos del CLAEH 41(116): 181–198.
Sitios web consultados
Ministerio de Ambiente (MA): https://www.gub.uy/ministerio-ambiente/
Ministerio de Economía y Finanzas (MEF): https://www.gub.uy/ministerio-economia-finanzas/
OPP (Oficina Nacional de Planeamiento y Presupuesto (OPP): https://www.opp.gub.uy/
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 Alexandra Lizbona Cohen, Andrea Delbonoo, Cristina Zurbriggen, Carolina Neme

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







