Digital adoption of the hotel industry: a comparative study for Chile and Peru

Authors

  • Mauricio Munoz Osores Universidad de Las Americas
  • Marcelo Taito Jara Universidad de La Frontera
  • Jose Fernandez Palma Universidad de Magallanes

DOI:

https://doi.org/10.29393/RAN9-4ADMJ30004

Keywords:

Internet, e-commerce, hospitality, digital development

Abstract

Purpose: Describe and compare the level of adoption of digital marketing tools in the hotel industry in Chile and Peru.

Design/Method: Determined the relevant sub-variables, dimensions, and indicators, the content of websites of three-star hotels, and capitals of regions of the study, was reviewed.

Results:  Many indicators related to the reservation process are favorable to the Peruvian hotelier, identifying a superiority greater than 30% concerning Chilean hotels, not so in the rest of the indicators.

Practical implications: The possibility of recognizing and analyzing the data generated on websites allows you to understand the level of digital adoption, being an alternative for efficient and effective interaction with current and potential customers.

Originality/Value: There is no known variety of studies that help determine indicators and the level of adoption of digital marketing of hotel companies and less among neighboring countries that sustain part of their growth and development in the tourism sector.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mauricio Munoz Osores, Universidad de Las Americas

Ingeniero Comercial y Licenciado en Administración de Empresas, Universidad San Sebastián. Magister en Comportamiento del Consumidor, Universidad Adolfo Ibáñez. Diplomados en Marketing Estratégico, Marketing Digital y Dirección de Proyectos, Universidad Adolfo Ibáñez. Diploma en Formulación de Proyectos en base al Marco Lógico, ILPES, CEPAL. Diplomado en Pedagogía en Educación Superior, Universidad Santo Tomás. Con más de 15 años de experiencia académica, docente y profesional en diversas instituciones de educación superior en programas de pre y post grado, ocupando además cargos directivos y consultivos. Miembro de la Asociación Iberoamericana de Marketing, de la Asociación de Investigadores de Mercados y Opinión Pública (AIM Chile) y del Comité para el Desarrollo Económico de Políticas Públicas de Latinoamérica y el Caribe, CEPAL Chile.

Published

2023-01-03

How to Cite

Munoz Osores, M., Taito Jara, M., & Fernandez Palma, J. (2023). Digital adoption of the hotel industry: a comparative study for Chile and Peru. RAN - Revista Academia & Negocios, 9(1), 39-50. https://doi.org/10.29393/RAN9-4ADMJ30004

Issue

Section

Research Article