Higher education teacher evaluation standards in Mexico and Argentina
DOI:
https://doi.org/10.29393/GP3-2EELE10002Keywords:
Higher education, Institutional evaluation, Accreditation, Teacher evaluation, StandardsAbstract
This article shows an analysis of the external institutional evaluation and accreditation agencies of Higher Education in Mexico and Argentina. The research framework is centered on theoretical information on educational evaluation, teaching, quality in education, and the role of the teacher. The objective of this research is to compare the evaluation standards of evaluation and accreditation agencies that focus on the Higher Education teacher in Mexico and Argentina. The methodology used is a documentary analysis of the evaluation and accreditation agencies of Mexico and Argentina. The units of analysis were the historical background, national regulations, internal regulations, purposes, functions, internal organization, action mechanisms, evaluation dimensions and scope. It was found that in Mexico, general indicators are used to evaluate teaching performance in teaching activities. In Argentina, evaluation and accreditation standards are focused on the accreditation of undergraduate and graduate programs. It was reaffirmed that the concern about external institutional evaluation and accreditation processes in Mexico and Argentina benefits research activities to the detriment of teaching quality.
Downloads
References
Acosta-Ochoa, A. (2014). Evaluación y acreditación de programas educativos en México: revisar los discursos, valorar los efectos. Revista de la Educación Superior 43 (172), 151-157. http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/201/167
Ademar-Ferreyra, H., Marín-Gallego, J, D. y Osorio de Sarmiento, M. (2015). La evaluación institucional de la educación superior en Colombia: Aproximación a un estado de la cuestión. Revista Latinoamericana de Políticas y Administración de la Educación 2(2) 138-148. http://pa.bibdigital.uccor.edu.ar/801/
Aiello, M. (2017). Repensando la evaluación y el aseguramiento de la calidad universitaria en la Argentina del siglo XXI. En C. Marquis. (Ed.), La Agenda Universitaria III. Propuestas de políticas y acciones (pp. 203-231). Universidad de Palermo-UNESCO.
Albatch, P. G. (2009). Educación Superior Comparada. El conocimiento, la universidad y el desarrollo. Universidad de Palermo-UNESCO.
ANUIES. (2019). Anuario Estadístico Población Escolar en Educación Superior 2019-2020. http://www.anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educacionsuperior/anuario-estadistico-de-educacion-superior
Bernatené, S. (2017). La enseñanza en la Universidad: un aporte para pensar las políticas de articulación. En C. Marquis. (Ed.), La Agenda Universitaria III. Propuestas de políticas y acciones (pp.65-90). Universidad de Palermo-UNESCO.
Buendía-Espinosa, A. (2013). Genealogía de la evaluación y acreditación de instituciones en México. Perfiles Educativos, 35, 17-32. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v35nspe/v35nspea3.pdf
Brunner, J. J., y Villalobos, C. (2014). Políticas de educación superior en Iberoamérica, 2009 2013. Editorial Universidad Diego Portales.
CIEES. (2014) Estatutos de los CIEES. https://www.ciees.edu.mx/normateca/
CIEES. (2018a). Boletín informativo. Metodología 2018. https://www.ciees.edu.mx/normateca/
CIESS. (2018b). Metodología 2018 para la evaluación y acreditación de programas educativos. https://www.ciees.edu.mx/normateca/
CIEES. (2018c). Proceso general para la evaluación y acreditación de programas educativos de educación superior. https://www.ciees.edu.mx/normateca/
CIEES. (2018d). Ejes, categorías e indicadores para la evaluación de programas educativos presenciales 2018. https://www.ciees.edu.mx/normateca/
CONEAU. (2015). La calidad en la educación superior. CONEAU. https://www.coneau.gob.ar/coneau/elaseguramiento-de-la-calidad-en-la-educacion-superior/
CONEAU. (2016). Evaluación Institucional. Criterios y procedimientos para la Evaluación Externa. https://www.coneau.gob.ar/archivos/EvaluacionInstitucional_int_baja.pdf
Congreso de la Nación Argentina. (1995) Ley de Educación Superior. Ley N° 24.521. Argentina.: Congreso de la Nación Argentina. http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/25000-29999/25394/texact.htm
COPAES. (2010). Estatutos Sociales del Consejo para la Acreditación de la Educación Superior, A. C. https://www.copaes.org/descargas.html
COPAES. (2016). Marco General de Referencia para los Procesos de Acreditación de Programas Académicos de Tipo Superior. https://www.copaes.org/documentos/Marco_de_Referencia_V_3.0_0.pdf
De Vicenzi, A. (2013). Evaluación institucional y mejoramiento de la calidad educativa en tres universidades privadas argentinas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 4 (9). https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2007287213719188
Dias-Sobrinho, J. (2008). Calidad, Pertinencia y Responsabilidad Social de la Universidad Latinoamericana y Caribeña. En A.L. Gazzola, A. Dridksson. (Eds.), Tendencias de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. (pp. 87-112). IEASLC-UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000161990
Díaz-Barriga, A. (2009). La evaluación de la educación superior en México. Compulsión y formalismo en las tareas académicas. En N. Fernández-Lamarra. (Ed.), Universidad, sociedad e innovación. Una perspectiva internacional (pp. 227-248). Argentina: Eduntref.
Fernández-Lamarra, N. y Aiello, M. (2014). La evaluación universitaria en Argentina en el marco de América Latina. Situación y desafíos en relación al aseguramiento de la calidad. En H. A. Monarca y J. Valle-López (Eds.), Evaluación de la calidad de la Educación Superior en Iberoamérica (pp. 21-48). GIDES-UAM.
Fernández Lamarra, N., y Coppola N. (2012) Aportes para la Reflexión sobre la Evaluación de la Función Docente Universitaria. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 5(1e),106-119. http://www.rinace.net/riee/numeros/vol5-num1_e/art8.pdf
García de Fanelli, A. M. (2009). La docencia universitaria como profesión y su estructura ocupacional y de incentivos. En Ana García de Fanelli (Ed.), Profesión Académica en la Argentina: Carrera e Incentivos a los docentes en las Universidades Nacionales (pp.13-31). CEDES.
García de Fanelli, A. (2018). La importancia de la investigación en las universidades nacionales de la Argentina: situación actual y retos a futuro. En C. Marquis. (Ed.), La Agenda Universitaria IV. Viejos y nuevos desafíos en la educación superior argentina. (pp. 59-91). Universidad de Palermo-UNESCO.
INEGI. (2021) Censo General de Población y vivienda. https://www.inegi.org.mx/sistemas/olap/consulta/general_ver4/MDXQueryDatos.asp?proy=cpv90_pt
INDEC. (2021). Proyecciones y estimaciones. Recuperado de https://www.indec.gob.ar/indec/web/Nivel3-Tema-2-24
Lafforgue, J. (Ed.) (2012). La CONEAU y el sistema universitario argentino: Memoria 1996-2011.
Ministerio de Educación. https://www.coneau.gob.ar/coneau/el-aseguramiento-de-la-calidad enla-educacion-superior/
Ministerio de Educación Argentina. (2021). Anuario Estadísticas Universitarias Argentina 2018 https://www.argentina.gob.ar/educacion/universidades/informacion/publicaciones/anuarios
Pérez-Lindo, A. (2019). Evolución y Futuro de la Educación Superior. En Pérez-Lindo, A.; Follari, R.; Prieto Castillo, D. La Educación Superior. Modulo III. Especialización en Docencia Universitaria. Universidad Nacional de Cuyo
Red Iberoamericana para la acreditación de la calidad de la educación superior. (2022). Glosario
Internacional RIACES de evaluación de la calidad y acreditación. http://riaces.org/glosario/
Rubio-Oca, J. (2007). La evaluación y acreditación de la educación superior en México: un largo camino aún por recorrer. Reencuentro, 50,35-44. https://www.redalyc.org/pdf/340/34005006.pdf
Sánchez Martínez, E. (2017). El desafío de mejorar la enseñanza universitaria. Una propuesta para promover su innovación y jerarquizar su lugar en la universidad. En C. Marquis. (Ed.), La Agenda Universitaria III Propuestas de políticas y acciones (pp. 31-63). Universidad de PalermoUNESCO.
Strah, M. (2020). Los sistemas nacionales de aseguramiento de la calidad de la educación superior en Iberoamérica. CONEAU-OIE. https://www.coneau.gob.ar/coneau/el-aseguramiento-de-lacalidad-en-la-educacion-superior/
UNESCO. (2019). Convención mundial sobre el reconocimiento de las cualificaciones relativas a la Educación Superior. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373602/PDF/373602eng.pdf.multi.page=31
UNESCO-IESALC. (2020). La garantía de calidad y los criterios de acreditación en la educación superior. Perspectivas internacionales. https://bibliotecadigital.cin.edu.ar/handle/123456789/2687
Zamora-Serrano, E. P. (2020). La evaluación de la educación superior, los casos de evaluación institucional internacional en Costa Rica. Revista electrónica calidad en la educación superior 11(1), 1-24. DOI: http://dx.doi.org/10.22458/caes.v11i1.2930
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 Llaudett Natividad Escalona Márquez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







