Developing soft skills for management through virtual internships

Authors

  • Xavier Sánchez-Pérez Universidad Panamericana. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales.
  • Manuel Soto Pérez Universidad Panamericana - Guadalajara https://orcid.org/0000-0002-2298-2047
  • Carlos López-Hernández Universidad Panamericana. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales.

DOI:

https://doi.org/10.29393/RAN9-11DHXC30011

Keywords:

COVID-19, soft skills, management skills, online education, pre-experiment, post-pandemic, internship

Abstract

Purpose: The objective of this research is to statistically contrast the initial level of students’ soft skills against the subsequent level after having completed a virtual internship. These online internships took place during the period of social distancing by COVID-19 pandemic.

Design/methodology: The methodology consisted of a pre-experimental pretest/post-test design with a single treatment group.

Findings: achievement orientation, planning and organization, stress management, decision-making, problem-solving and emotional intelligence skills increased significantly after completing the online internship. Practical Implications: the findings lend themselves useful to guide higher education institutions in updating their curricula to meet the demands of the labour market in terms of soft skills in the so-called new post-pandemic reality.

Originality/value: We provide evidence that virtual internships can have positive returns in terms of soft skills training. Previous studies were limited to recommending that internships be implemented on face-to-face mode.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Xavier Sánchez-Pérez, Universidad Panamericana. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales.

Es Profesor Investigador de la Escuela de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad Panamericana, Campus Guadalajara. Es licenciado en Administración y Finanzas por la Universidad Panamericana, Campus Guadalajara y cuenta con un MBA por la EAE Business School y la Universidad Camilo José Cela, ambas en la ciudad de Madrid, España. Actualmente se encuentra realizando el Doctorado en Dirección de Organizaciones de la Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla. Sus intereses de investigación son el desarrollo de habilidades blandas y la educación universitaria.

Manuel Soto Pérez, Universidad Panamericana - Guadalajara

Recibió los grados de Maestría en Ingeniería por la Universidad Panamericana en 2012 y Doctorado en Administración por la Universidad Autónoma de Guadalajara en 2017. Desde 2017 labora en la Universidad Panamericana en Guadalajara (México), donde ha sido desde entonces Profesor Investigador en la Facultad de Empresariales. Además, es miembro del Sistema Nacional de Investigadores, nivel Candidato (a través del Consejo Nacional de Ciencia de la Tecnología de México). Sus intereses de investigación son en formación de recursos humanos, psicología positiva, y desempeño laboral.

Carlos López-Hernández, Universidad Panamericana. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales.

Es Profesor Investigador de la Escuela de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad Panamericana, Campus Guadalajara. Sus intereses de investigación incluyen la negociación y la implementación de estrategias. Obtuvo su Ph.D. en Gestión de Organizaciones de la Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla. López-Hernández tiene una Maestría en Negocios por el IPADE Business School. Actualmente es miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel I en México.

Published

2023-07-26

How to Cite

Sánchez-Pérez, X., Soto Pérez, M., & López-Hernández, C. (2023). Developing soft skills for management through virtual internships. RAN - Revista Academia & Negocios, 9(2), 155-168. https://doi.org/10.29393/RAN9-11DHXC30011

Issue

Section

Research Article

Most read articles by the same author(s)