Perception as a factor of behavior in literature handicraft consumers: Systematic Review

Authors

  • Verónica Zetina Gómez Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
  • Deneb Elí Magaña Medina Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
  • Candelaria Guzmán Fernández Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

DOI:

https://doi.org/10.29393/RAN9-17PFVZ30017

Keywords:

competitiviness, competitiveness, culture, buyer profile

Abstract

Purpose: The objective of this research is to conduct a systematic review on perception as a factor in the consumer behavior of literary crafts from the year 2013 to 2023.

Design/methodology: Quantitative analysis, the Systematic Literature Review (Kitchenham, 2004) was used as methodology.

Findings: 48 documents were analyzed, reflecting 83% of the literature focused on the study of the artisanal sector from the producer's perspective, with a lower representation of the consumer's perception at 17%.

Practical implications: The problems surrounding the artisanal sector are complex and a phenomenon in many parts of the world. A significant aspect is the lack of understanding or appreciation from the consumer's perspective.

Originality/value: Research needs to be focused on the analysis of the consumer of handicraft perception and how it influences their purchase decision.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Verónica Zetina Gómez, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Doctorante de Estudios Económico Administrativos en la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, Maestra en Administración y en Mercadotecnia Estratégica.

Deneb Elí Magaña Medina, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Doctora en Ciencias Administrativas: Gestión Socioeconómica, miembro del Sistema Nacional de Investigadores, nivel I, profesora investigadora de tiempo completo en la División Académica de Ciencias Económicas Administrativas de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco en México. Perfil certificado por el Programa para el Desarrollo Profesional Docente de la Secretaría de Educación Pública en México, así como profesor certificado por la Asociación Nacional de Facultades y Escuelas de Contaduría y Administración. Líder del Cuerpo Académico Consolidado Gestión y Comportamiento Organizacional. Cuenta con diversas publicaciones en las áreas de Investigación y Desarrollo Tecnológico, Comportamiento en Organizaciones de Educación Superior y Grupos de Investigación en México, e interés en disciplinas STEM. 

Candelaria Guzmán Fernández, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Docente Investigadora de la División Académica de Ciencias Económico Administrativas de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco.

Published

2023-07-26

How to Cite

Zetina Gómez, V., Magaña Medina, D. E., & Guzmán Fernández, C. (2023). Perception as a factor of behavior in literature handicraft consumers: Systematic Review. RAN - Revista Academia & Negocios, 9(2), 233-246. https://doi.org/10.29393/RAN9-17PFVZ30017

Issue

Section

Research Article

Most read articles by the same author(s)