The effects of Covid-19 pandemic on e-commerce in the Pacific Alliance countries

Authors

  • Carlos Alberto Mejía Universidad Nacional Abierta y a Distancia-UNAD
  • Jorge Isaac Lechuga-Cardozo Fundación Universitaria del Área Andina
  • Maria Erika Narvaez-Ferrin Universidad Nacional Abierta y a Distancia-UNAD
  • Fabio Orlando Cruz Páez Universidad de Cundinamarca

DOI:

https://doi.org/10.29393/RAN9-18EECM40018

Keywords:

pacific alliance, electronic commerce, COVID-19, pandemic

Abstract

Purpose: The purpose of the article is to present the results of the analysis of the Covid 19 pandemic on digital commerce in the Pacific Alliance – PA- during the first 12 months.

Methodology: The study is characterized as a descriptive qualitative study, where 9 specialists were interviewed. Later, their perceptions were tabulated and processed using Nvivo software, and these findings are presented in word clouds.

Findings: Different digital buying and selling transactions depend on internet access and logistic coverage, revealing that rural areas face more significant restrictions. Additionally, the influence of commercial companies during the purchase process was observed, using digital tools to enhance product knowledge and optimize transactions with strategic allies such as Amazon, Mercado Libre, and Facebook, ranked in accordance with consumer awareness levels.

Practical implications: E-COMMERCE during the first year had a rapid development driven by the limitations imposed to stop the advance of the pandemic.

Originality/value: the study provides first-hand verification of the current situation of e-commerce in the AP, from the point of view of marketing experts.

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Author Biography

Maria Erika Narvaez-Ferrin, Universidad Nacional Abierta y a Distancia-UNAD

Es Administrador de Empresas, Especialista en Gerencia Estratégica de Mercadeo, Magíster en Administración de Organizaciones, Magíster en Prospectiva e Innovación, Doctora en Administración Gerencial. Cuenta con 12 años de experiencia como docente universitario, realizando el acompañamiento académico en cursos de los programas: Administración de empresas y Maestría en Administración de Organizaciones; director y jurado de proyectos de grado. Ha desempeñado roles como líder local de ECACEN en la UDR Cali y líder del grupo de investigación GIEPE categorizado en B según la última ventana de observación. Diseñador de programas académicos, director del curso y diseñador de los cursos: Prospectiva estratégica, Planeación y prospectiva hacia escenarios globales, Vigilancia tecnológica, Diplomado de profundización en gerencia estratégica y responsabilidad social empresarial y diplomado Gerencia estratégica responsable. Actualmente se desempeña como docente ocasional de tiempo completo en la Escuela de Ciencias Administrativas, Contables, Económicas y de Negocios ECACEN de la UNAD.

Published

2023-07-26

How to Cite

Mejía, C. A., Lechuga-Cardozo, J. I. ., Narvaez-Ferrin, M. E., & Cruz Páez, F. O. (2023). The effects of Covid-19 pandemic on e-commerce in the Pacific Alliance countries. RAN - Revista Academia & Negocios, 9(2), 247-258. https://doi.org/10.29393/RAN9-18EECM40018

Issue

Section

Research Article