Academic program offerings for training in the health field in the Metropolitan Region

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29393/GP9-8CTAP10008

Keywords:

Educational Policy, Health Education, Medical Education, Health Economics

Abstract

The report analyzes health education in the Metropolitan Region of Chile, highlighting its importance as the country's main educational hub. With a population of over 7 million, the region accounts for 50.9% of national enrollment in higher education, distributed across 80 institutions. Technical and university training includes programs in medicine, nursing, kinesiology, and other disciplines, although inequalities in access, educational quality, and employability persist.

The region's school education system comprises 2,893 establishments, with subsidized private schools being the majority. At the higher education level, enrollment in health-related programs reached 106,971 students by 2023. The current regulatory framework, based on the Health Code, governs traditional professions but excludes emerging roles such as occupational therapists and physical therapist, underscoring the need for modernization.

The report also highlights critical challenges, including low employability in certain careers, mismatches between educational supply and demand, and high tuition costs, which affect the sustainability of graduates. Additionally, population aging and a decline in the youth population pose significant challenges for the healthcare and education systems, requiring forward-looking planning.

In conclusion, the Metropolitan Region leads health education but faces challenges that demand inclusive public policies, regulatory updates, and efforts to strengthen educational quality to ensure the sustainability and equity of health professional training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alonso Peña Baeza, Universidad de Santiago de Chile

Doctor (c) en Educación. Departamento de Economía, Facultad de Economía y Administración, Universidad de Santiago de Chile, Santiago, Chile.

References

Biblioteca del Congreso Nacional [BCN]. (s/f). Buscador de estadísticas territoriales. https://www.bcn.cl/siit/estadisticasterritoriales//

CNA. (2022). Comisión Nacional de Acreditación. Criterios y estándares para las carreras de pedagogía en el marco de los procesos de acreditación obligatoria definidos por la Ley N°21.091. https://www.cnachile.cl/SiteAssets/Paginas/consulta_criterios_y_estandares/pedagog%C3%ADa.pdf

Constitución Política de la República de Chile. (1980). Constitución Política de la República de Chile. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=242302

Código Sanitario. (2025). Decreto 725. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=5595

Donoso, S. (2012). El lucro en la educación chilena: debate conceptual acerca del sentido de la educación pública y de la privada. Pro-Posições,23(2). doi: 10.1590/S0103-73072012000200004

Evans, T., Araujo, E., Herbst, C., & Pannenborg, O.(2017). Transforming health workers’ education for universal health coverage: Global challenges and recommendations. World Health Population, 17(3), 70–80. https://www.researchgate.net/publication/322899138_Transforming_Health_Workers'_Education_for_Universal_Health_Coverage_Global_Challenges_and_Recommendations

Instituto Nacional de Estadísticas [INE]. (2019). Estimaciones y proyecciones de la población de Chile 2002-2035: Totales regionales, población urbana y rural. https://www.ine.gob.cl/docs/default-source/proyecciones-de-poblacion/publicaciones-y-anuarios/base-2017/ine_estimaciones-y-proyecciones-2002-2035_base-2017_reg_%C3%A1rea_s%C3%ADntesis.pdf?sfvrsn=aaeb88e7_5

Ley General de Educación N°20.370 [LGE]. (2009).Fija texto refundido, coordinado y sistematizado de la ley N°20.370 con las normas no derogadas del decreto con fuerza de ley N°1 de 2005.Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1014974

Ley Orgánica Constitucional de Enseñanza N°18.692 [LOCE]. (1990). Ley Orgánica Constitucional de Enseñanza. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=30330

Martner, G. (2012). La Crisis de la Educación Chilena. Políticas Públicas, 5(1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8861427

Ministerio de Educación [Mineduc]. (2020). Estadísticas de Educación Superior. Ministerio de Educación [Mineduc]. (s/f). Plataforma de acceso a admisión de carreras. https://acceso-sup.mineduc.cl/acceso-buscador/buscador-cu

Mönckeberg, M.O. (2007). El Negocio de las Universidades en Chile. Repositorio académico de la Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/138228

OCDE. (2017). Education in Chile, Reviews of National Policies for Education. Paris: OECD Publishing. ISSN: 19900198 https://doi.org/10.1787/9789264288720-es

OECD. (2023). Health at a Glance 2023: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/7a7afb35-en.

Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf

Organización Mundial de la Salud [OMS]. (2016). Estrategia mundial de recursos humanos para la salud: personal sanitario 2030. Vol. 132, 69a Asamblea Mundial de la Salud. https://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/wha69/a69_r19-sp.pdf

Organización Mundial de la Salud [OMS]. (2023). Health and social determinants: A framework for health equity. https://www.who.int/health-topics/social-determinants-of-health#tab=tab_1

Organización Panamericana de la Salud [OPS]. (2020). Funciones esenciales de salud pública en las Américas: Renovación para el siglo XXI. https://www.paho.org/es/temas/funciones-esenciales-salud-publica

Qvortrup, A., & Lykkegaard, E. (2022). Study environment factors associated with retention in higher education. Higher Education Pedagogies, 7(1), 37-64. DOI: 10.1080/23752696.2022.2072361

Salas, V. Jara, R. & Gaymer, M. (2019). Estancamiento de la Matrícula en Educación Superior: Básicamente un Fenómeno Demográfico. Minuta 13. Departamento de Economía Observatorio de Políticas Públicas en Educación Superior USACH. https://fae.usach.cl/fae/docs/observatorioPP/Minuta13.pdf

Salas, V. Yévenes, C. Huaman, A. Mardones, M. Carrasco, B. (2024). Beneficiarios CAE: Egresos, Pagos y Sostenibilidad del Sistema. Minuta 25. Departamento de Economía Observatorio de Políticas Públicas en Educación Superior USACH. https://fae.usach.cl/fae/docs/observatorioPP/Minuta25.pdf

Saura, G., & Mateluna, H. (2020). Política educativa en Chile para eliminar las lógicas neoliberales del mercado escolar. Educar em Revista, 36, e75918. https://doi.org/10.1590/0104-4060.75918

Slachevsky Aguilera, N. (2015). Una revolución neoliberal: la política educacional en Chile desde la dictadura militar. Educação e Pesquisa, 41(Especial), 1473–1486. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201508141660

Subsecretaría de Educación Superior. (2024). Oferta definitiva de carreras, vacantes y ponderaciones. Admisión. Sistema de Acceso a la Educación Superior. https://acceso.mineduc.cl/wp-content/uploads/2024/09/Oferta-Definitiva-2025-final-2024-09-24_compressed-1.pdf

Superintendencia de Salud. (2021). Caracterización de los profesionales de la salud en Chile 2021. https://www.superdesalud.gob.cl/664/articles-20912_recurso_1.pdf

Vieira do Nascimento, D., Roser-Chinchilla, J., &Mutize, T. (2020). Hacia el acceso universal a la educación superior: tendencias internacionales [Informe]. UNESCO. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375683?posInSet=1&queryId=a22c64ea-fdb2-4f4d80d3-67068d4ca618

Published

2025-07-29

How to Cite

Peña Baeza, A. (2025). Academic program offerings for training in the health field in the Metropolitan Region. Gobierno Y Administración Pública, (9), 124-140. https://doi.org/10.29393/GP9-8CTAP10008

Issue

Section

Documents of Public Experiences