Proactive transparency and open data in the chilean foreign ministry: Proposals for improving transparency from an open government perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29393/GP6-5TPJC10005

Keywords:

Open Government, Proactive Transparency, Open Government Data

Abstract

The last focused audit report conducted by the Council for Transparency to the Undersecretariat of Foreign Affairs of Chile in 2020, concluded that access to information of that agency is partial This paper assumes that the findings of opacity are due to the fact that the Foreign Ministry does not publish information in accordance with the standards of improved transparency defined by open government. For this reason, a management model is proposed to implement Proactive Transparency and Open Government Data, in terms of availability, free access and reuse of information, using the resources already available in this public entity through the collection of existing information and the application of semi-structured interviews with relevant actors. This model will allow the development of concrete proposals to be implemented in order to increase transparency levels, promote efficiency and effectiveness and add public value in the way it relates to citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Montero, G. (2017). Del gobierno abierto al Estado abierto: la mirada del Centro Latinoamericano de Administración para el Desarrollo. En C. E. (CEPAL), & Á. R.-A. Alejandra Naser (Ed.), Desde el gobierno abierto al Estado abierto en América Latina y el Caribe (pág. 459). Santiago: Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).

Caporella y Salatino. (2016). Integración, Apertura de Datos, Transparencia y Mejora continua, el camino necesario para la gestión Pública del futuro. 1-20.

Concha y Naser. (2012). Datos abiertos: Un nuevo desafío para los gobiernos de la región. Naciones Unidas, p. 5-31. Obtenido de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/7331/1/S1200084_es.pdf

CLAD. (2016). Carta Iberoamericana de Gobierno Abierto. En CLAD (Ed.), XVII Conferencia Iberoamericana de Ministras y Ministros de Administración Pública y Reforma del Estado, p. 1 21. Cartagena de Indias, Colombia.

CPLT. (2020a). Informe de fiscalización focalizada Relaciones Exteriores. Santiago, Chile. p. 1-19. Obtenido de https://www.consejotransparencia.cl/wp content/uploads/fiscalizacion_foca/2020/07/Informe-FF-Relaciones-Exteriores.pdf

CPLT. (2020b). Guía para el resguardo de los datos personales en el desarrollo e implementación de plataformas de datos abiertos por parte de los órganos de la administración del Estado, p. 4-19.

CPLT. (2021). Estudio Nacional de Transparencia 2021. Santiado, Chile: Datavoz. p.3-160. Obtenido de https://www.consejotransparencia.cl/wp content/uploads/estudios/2021/07/Estudio-Nacional-Transparencia-2020.pdf

Mariñez, F. (2013). ¿Qué transparencia requiere el gobierno abierto? Revista de Gestión Pública, II N°2, p. 303-333. Obtenido de doi:https://doi.org/10.22370/rgp.2013.2.2.2313

Morales y Naser. (2017). Panorama de la Gestión Pública en América Latina y el Caribe: Un gobierno abierto centrado en el ciudadano. Santiago: Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), p. 7-154.

Naser y Ramírez-Alujas. (2017). Plan de gobierno abierto: Una hoja de ruta para los Gobiernos de la región. Santiago de Chile: Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) N°81, p.5-61.

OCDE. (2010). OCDE Guiding Principles for open and inclusive policy making. Background document for expert meeting on "Building an open and inovative government for better policies and service delivery". Paris.

Ramírez-Alujas, Á. (diciembre de 2011). Gobierno abierto y modernización de la gestión pública: Tendencias actuales y el (inevitable) camino que viene. Reflexiones seminales. Revista Enfoques, IX(15), 99-125.

Ramírez-Alujas y Dassen. (2016). Vientos de cambio II: Avances y desafíos de las políticas de gobierno abierto en América Latina y el Caribe, p. 1-40. Banco Interamericano de Desarrollo (BID).

SEGPRES. (2014). Segundo Plan de Acción Chile 2014-2016 para Open Goverment Parnership, p. 1-36. Santiago. Obtenido de https://observatorioplanificacion.cepal.org/es/planes/segundo-plan-de-accion-nacional-de-gobierno-abierto-de-chile-2014- 2016

Published

2024-03-28

How to Cite

Cuellar Pedreros, J. I. (2024). Proactive transparency and open data in the chilean foreign ministry: Proposals for improving transparency from an open government perspective. Gobierno Y Administración Pública, (6), 30-39. https://doi.org/10.29393/GP6-5TPJC10005

Issue

Section

Article