Open government and university teaching: Innovation for the exercise of citizenship
DOI:
https://doi.org/10.29393/GP5-7GAFI20007Keywords:
Open Government, Access, Information, InnovationAbstract
A teaching innovation is presented that incorporates the Open Government approach in an undergraduate course at the School of Social Work of the Catholic University of Chile, during the years 2020 and 2022. The course establishes as a premise that people require services from the State, which exercises the monopoly of its supply. This generates an obligatory and unequal relationship in which the state apparatus defines without counterweight the way in which it delivers its services. As a result, access is limited by the information available to citizens and the effective capacity to apply for benefits, which implies that they must know the requirements and the functioning of the bureaucracy in order to apply for them. From there, the course proposes the Open Government paradigm as a mechanism to reduce this problem. To this end, it incorporates content on Open Government, makes relevant readings available and creates practical instances consisting in the generation of citizen material with clear language that is then provided to citizens. In this way, it is intended to influence the training process of future professionals with an open government approach so that they incorporate this paradigm in their subsequent actions.
Downloads
References
Aguilar, L. (2000). La implementación de las políticas. Estudio introductorio. Miguel Ángel Porrúa.
Banco Interamericano de Desarrollo (2006). La política de las políticas públicas. Planeta.
Castel, R. (2015). La inseguridad social ¿Qué es estar protegido? Manantial.
CEPAL (2011). Políticas públicas: formulación y evaluación. En «Curso internacional Planificación estratégica y políticas públicas. CEPAL.
Farah, J. (2018). Farah Ojeda, J. A. La relación entre el Estado chileno y sus ciudadanos desde los procesos de provisión de oferta pública: el caso de Chile Atiende. Universidad de Granada: Granada.
Finol-Romero, L. (2021). De la evaluación de políticas hacia el gobierno abierto: teoría y prácticas en América Latina. Revista Mexicana de Análisis Político y Administración Pública, 10(19), 4-19.
Hernández Bonivento, J. (2016). Diseño institucional para el gobierno abierto municipal: propuesta de medición y análisis del caso chileno. Documentos y aportes en Administración Pública y gestión estatal, (27), 101-128.
Inza-Bartolomé, A. (2015). La inversión social como respuesta a los Nuevos Riesgos Sociales. Revista Mexicana de Sociología 77, N° 3 (julio-septiembre, 2015): 385-406. México, D.F. Revisar: http://www.registrosocial.gob.cl/
Juárez-Pulido, M., Rasskin-Gutman, I., y Mendo-Lázaro, S. (2019). El aprendizaje cooperativo, una metodología activa para la educación del siglo XXI: una revisión bibliográfica. Revista Prisma Social, (26), 200-210.
Lapuente, O. (2010). El diseño de las políticas públicas. En II Seminario Internacional de Política Social, Transferencias condicionadas como estrategia para la reducción de la pobreza. Universidad Rafael Landívar, Konrad Adenauer Stiftung.
Melo, G., y Burdín, G. (2009). Prestaciones sociales en Uruguay: ¿por qué hay beneficiarios que no las solicitan? Revista CEPAL.
Villoria, M. (2013). El gobierno abierto como subsistema de políticas: una evaluación desde el institucionalismo discursivo. En Hofmann, A., Ramírez, A. y Bojórquez, J. (Coord.). La promesa del gobierno abierto. Instituto Tabasqueño de Transparencia y Acceso a la Información Pública (ITAIP).
Richardson, J. (2015). Lenguaje claro: orígenes, historia y un caso de estudio. Hemiciclo Revista de Estudios Parlamentarios, (12), 7-9.
Staniano, N. (2021). El Lenguaje claro como garantía de una comunicación eficaz entre el Estado y la ciudadanía. INAP.
Westermann, W. (2019). Formación en Gobierno Abierto: Estado del Arte. Biblioteca del Congreso Nacional.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 Jorge Farah, María Alejandra Inostroza Correa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.





