Female participation in university management in Chile
DOI:
https://doi.org/10.29393/GP2-4PFBH10004Keywords:
university management, glass ceiling, gender equality, barriers to female labor developmentAbstract
The purpose of this research is to characterize women’s participation in university management leadership positions, specifically in unipersonal positions such as Dean, Rector, Chancellor, Vice-Rector, and Vice-Chancellor of universities in Chile. This, with the purpose of analyzing the barriers and limitations that are presented to women to move up in the workplace and that explain the low presence of these in managerial positions, with a future perspective that allows an advance of female labor insertion in university management.
This research has a mixed character, both quantitative and qualitative in nature. For this purpose, an investigation and analysis of primary sources is carried out, through universities’ web pages that are part of the sample. Eleven semi-structured interviews to key informants complement the analysis.
The results of the research mainly conclude that there is low female participation in Rectory, Vice-Rectory and Deanship positions, and that the main barriers found are: the incompatibility of family and work responsibilities, perception of male rejection and the nature of academic activities.
Downloads
References
Astelarra Judith, (2005) El sistema de género, nuevos conceptos y metodología. Depto. de Sociología Universidad Autónoma de Barcelona, Centro de Estudios Miguel Henríquez (CEME). https://www.archivochile.com/Mov_sociales/mov_mujeres/doc_gen_cl/MSdocgencl0014.pdf
Barberá, E. (1998). Psicología y género. I. M. Benlloch (Ed.). Barcelona: Ariel.
Bakan, D. (1966), "The Duality of Human Existence." Boston: Beacon Press.
Becher, Tony (2001), Tribus y territorios académicos. La indagación intelectual y las culturas de las disciplinas, Barcelona, Gedisa.
Bedia, R. C. (2005). El género en las ciencias sociales. Cuadernos de trabajo social, 18, 249-258. https://revistas.ucm.es/index.php/CUTS/article/download/CUTS0505110249A/7595
Berríos, P. (2007). Análisis sobre los profesores universitarios y desafíos para la profesión académica en Chile. Revista Calidad de la Educación Superior, 26, 39-53 https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/232/235
Bourdieu, P. (2008). Homo Academicus. 1a. Edición Español. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Cárdenas, A., Correa, N., & Prado, X. (2014). Segregación laboral y género: tendencias y desafíos relativos al mercado laboral de la salud y la educación en Chile. Polis. Revista Latinoamericana, (38). https://journals.openedition.org/polis/10182
CIRILLO, Lidia 2005 «Virtualidades pedagógicas del feminismo para la izquierda», en Revista Internacional de Filosofía Política (UNED-Madrid/UAM-México), nº 25, 2005
Cuadrado, I. (2004). Valores y rasgos estereotípicos de género de mujeres líderes. Psicothema, 16(2), 270-275. https://www.redalyc.org/pdf/727/72716215.pdf
Del Pino Arriagada, S., Vallejos Cartes, R., Améstica Rivas, L., & Cornejo-Saavedra, E. (2018). Presencia de las mujeres en la alta gestión universitaria. Las universidades públicas en Chile. Páginas De Educación, 11(2), 176-198. https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1633/1611
Eagly, A. (1987). Sex differences in social behavior: A social-role interpretation. Hillsdale. Lawrence Erlbaum Associates
Gaete-Quezada, Ricardo (2015), “El techo de cristal en las universidades estatales chilenas. Un análisis exploratorio”, en Revista Iberoamericana de Educación Superior (ries), México, unam-iisue/Universia, vol. vi, núm. 17, pp. 3-20. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-28722015000300003&script=sci_arttext
Glass Ceiling Commission. (1995). Glass Ceiling Commission-Good for business: Making full use of the nation's human capital. https://ecommons.cornell.edu/bitstream/handle/1813/79348/GlassCeilingFactFindingEnvironmentalScan.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Guil, A. (2007), “Docentes e investigadoras en las universidades españolas: visualizando techos de cristal”, en Revista de Investigación Educativa, vol. 25, núm. 1, pp. 111- 131. https://revistas.um.es/rie/article/view/96561/92781
Hymowitz, C. y Schelhardt, T. (1986). "Corporate women: special report." Wall Street Journal, march 24.
Instituto Nacional de Estadísticas. (2021). Boletín Estadístico: empleo trimestral, Edición n°270. Ministerio de Economía. Chile.
Lamas, M. (1986), La antropología feminista y la categoría “género” en Nueva Antropología, vol. VIII, 173-198. Asociación Nueva Antropología A.C. Distrito Federal, México. https://www.redalyc.org/pdf/159/15903009.pdf
Lorenzo Delgado, M., Sola Martínez, T., & Cáceres Reche, M. P. (2007). Principales referentes legales y educativos para el desarrollo de la coeducación. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/28575/564.%20n.%2037.pdf?sequence=1
Lupano, M.L., & Castro, A. (2010). Análisis de características estereotípicas de género. https://www.redalyc.org/pdf/4595/459545418002.pdf
Martínez, C.A., Arellano, (2021). J.C. University presidents’ turnover and survival: the case of Chile. High Educ. https://www.ciperchile.cl/2021/03/31/escaner-a-losrectores-chilenos-como-limitar-su-poder/
Mead, M. (1972). Educación y cultura, término género. (3ra. Ed.) Buenos Aires, Argentina. Editorial Paidos.
Merton, R. (1968), “The Matthew effect in science. The reward and communication systems of science are considered”, en Science, 159 (3810), pp. 56-63. https://www.science.org/doi/10.1126/science.159.3810.56
Mujeres Empresarias y DESUC. (2021). Informe de Mujeres en Alta Dirección de Empresas (IMAD 2020). Empresas Grandes y Medianas. Fyrma.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2021). Mujeres en la educación superior: ¿la ventaja femenina ha puesto fin a las desigualdades de género? https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2021/03/Las-mujeres-en-laeducación-superior_12-03-21.pdf
Parsons, T., & Bales, R.G. (1955). Family, socialization and interaction process. Glencoe: Free Press.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2016). Igualdad de género: ¿por qué es importante? https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/wpcontent/uploads/sites/3/2016/10/5_Spanish_Why_it_Matters.pdf
Rossiter MW (1993) The Matthew Matilda effect in science. Social Studies of Science 23:325-341. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/030631293023002004
UNESCO-UIS (2013) Clasificación Internacional Normalizada de la Educación CINE 2011. Instituto de Estadística de la UNESCO (UIS). Montreal. https://www.consejoderectores.cl/wpcontent/uploads/anuario/2013/Clasificacion_Internacional_Normalizada_de_la_Educacion_CINE-UNESCO.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 Benjamín Hirsch Gómez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.





