Chilean Higher Education during Patricio Aylwin's Government: Why there was no consensus to reform the sector? (1990-1994)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29393/RH31-36ESRD20036

Keywords:

Higher education, education policy, education reform, history of education, political transition, quality in higher education

Abstract

This article analyses the agenda of legal reforms to higher education during the government of Patricio Aylwin (1990-1994). The paper aims al is to explore the the non-consensus around the sector's legislative agenda, interpreted by the specialised literature as a failure due to the obstruction of the political right and actors opposed to the government. The main results of the research show that, in addition to criticism from the political right, rectors of state universities and those close to the government did not support the legal reform, mainly due to the differences between the proposals of the Brunner Commission and the Ministry of Education headed by Ricardo Lagos. In order to obtain these results, secondary and primary sources were reviewed, focusing on the history of the law, the press and discussions in the parliamentary commission.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Diario La Tercera (Santiago, 1990-1994), Biblioteca Nacional de Chile.

Historia de la Ley N.º 18.962 Ley Orgánica Constitucional de Enseñanza, Biblioteca Nacional de Chile.

Comisión de Educación de la Cámara de Diputados entre el 15 de septiembre de 1992 y el 9 de julio de 1997, Biblioteca cámara de diputados y diputadas de Chile.

Allard, Raúl. «Rol del estado, políticas e instrumentos de acción pública en educación superior en chile». Educación Superior y Sociedad 11 (2000): 13-76.

Allard, Raúl. Principales cambios en estructuras, políticas e Instituciones de educación superior durante la reforma universitaria del 67 y en las políticas públicas de la década de los noventa. Santiago, Ediciones Aequalis, 2011.

Anderson, Robert. «A Bibliographical Resource for University History». History of Education Researcher 103 (2019): 7-44.

Arellano, Juan Pablo. Reforma Educacional: Una prioridad que se consolida. Santiago: Editorial Los Andes, 2000.

Bernasconi, Andrés y Rojas, Fernando. Informe Sobre La Educación Superior En Chile 1980-2003. Santiago: Editorial universitaria, 2003.

Bernasconi, Andrés. «Desafíos Del Futuro de La Educación Superior Chilena». Centro de Políticas Públicas UC (2017): 1-7.

Brunner, José Joaquín. Informe sobre el desarrollo y el estado actual del sistema universitario en Chile. Santiago de Chile: FLACSO, 1984.

Brunner, José Joaquín. Medio siglo de transformaciones de la educación superior chilena: Un estado del arte. Santiago: Ediciones UC, 2015.

Cox, Cristian. «Política y Políticas Educacionales En Chile 1990-2010». Revista Uruguaya de Ciencia Política 21 (2012): 13-43.

Donoso, Sebastián. «Reforma y política educacional en chile 1990-2004: El neoliberalismo en crisis». Estudios Pedagógicos 31 (2018): 113-135.

Espinoza, Oscar y González, Luis Eduardo. Equidad en el sistema de educación superior en Chile: Acceso, Permanencia, Desempeño y Resultados. Santiago: ediciones UC, 2015.

Fernández, Enrique. Políticas públicas de educación superior desde 1990 hasta el presente. Santiago: Ediciones PUC, 2015.

García, Carmen. Balance de la década de los ‘90 y reflexiones sobre las nuevas fuerzas de cambio en la educación superior. Buenos aires: CLACSO, 2003.

González, Luis Eduardo. «Privatización y redistribución de la educación terciaria en Chile». En La Educación Superior privada en Chile. Antecedentes y perspectiva. editado por Viterbo Apablaza y Hugo Lavados, 45-91. Santiago de Chile: CPU, 1988.

Hsieh, Hsiu-Fang y Shannon, Sarah. «Three approaches to qualitative content analysis». Qualitative Health Research 15, nº 9 (2005): 1277-1288, doi: https://doi.org/10.1177/1049732305276687.

Jocelyn-Holt, Alfredo. El Chile Perplejo. Del avanzar sin transar al transar sin parar. Santiago: Debolsillo, 2014.

Labraña, Julio y Brunner, José Joaquín. «La universidad chilena en el contexto del capitalismo académico. Una interpretación sociohistórica». Revista Mexicana de Investigación Educativa 26 (2021): 935-957.

Lavados, Iván. «Algunas experiencias internacionales de Educación Superior privada sin aporte estatal y el caso de Chile antes de 1981». En La educación privada en Chile. Antecedentes y perspectivas, editado por Viterbo Apablaza & Hugo Lavados, 31-39. Santiago de Chile: CPU, 1988.

Lemaitre, María José y Lavados, Iván. «Antecedentes, restricciones y oportunidades de la Educación Superior de Chile». En La Educación Superior en Chile. Riesgos y oportunidades en los 80, editado por María José Lemaitre e Iván Lavados, 73-105. Santiago de Chile: CPU, 1985.

Lemaitre, María José y Zapata, Gonzalo. Antecedentes, Situación Actual y Perspectivas de La Evaluación y La Acreditación de La Educación Superior En Chile. Santiago: CINDA, 2003.

Lemaitre, María José. «Características generales de las instituciones privadas de la Educación Superior en Chile. En La Educación Superior privada en Chile. Antecedentes y perspectivas, editado por Viterbo Apablaza y Hugo Lavados, 11-31. Santiago de Chile: CPU, 1988.

León, José Julio. Derecho y Política de La Educación Superior Chilena: Evolución, Crisis y Reforma. Santiago: Universidad Diego Portales/Universiteit Leiden, 2018.

Molina, Sergio. «Logros de la década de los noventa y desafíos futuros». Revista Perspectivas (2000): 5-21.

Moulian, Tomas. Chile Actual: Anatomía de un Mito. Santiago: LOM-ARCIS, 1997.

Rifo, Mauricio y Durán, Alex. «¿Cómo Investigar Históricamente Las Políticas Públicas En Educación Superior? Una propuesta de análisis». Revista Educação e Políticas Em Debate 12 (2022): 531-557.

Rifo, Mauricio. «Movimiento estudiantil, sistema educativo y crisis política actual en Chile». Polis 12 (2013): 223-240

Rifo, Mauricio. «Historia de La Transformación En La Educación Superior Chilena (1973-1990)». Revista Historia de La Educación Latinoamericana (2017): 13-36.

Rifo, Mauricio. «Investigaciones Sobre Educación Superior Chilena Elaboradas Durante La Dictadura Cívico-Militar (1973-1990)». Cuadernos Chilenos de Historia de La Educación 2 (2016):164-191.

Ruiz Schneider, Carlos. De la república al mercado. Ideas educacionales y políticas en Chile. Santiago: LOM, 2010.

Salazar, José Miguel y Leihy, Peodair. «El Largo Viaje: Los esquemas de coordinación de la educación superior chilena en perspectiva». Archivos Analíticos de Política Educativa (2017): 1-29.

Salazar, José Miguel y Leihy, Pete. «El Manual Invisible: Tres Décadas de Políticas de Educación Superior En Chile (1980-2010)». Education Policy Analysis Archives (2013): 1-38.

Salazar, José Miguel y Rifo, Mauricio. «Bajo El Péndulo de La Historia: Cinco Décadas de Masificación y Reforma En La Educación Superior Chilena (1967-2019)». Economía y Política 7 (2020): 27-61.

Salazar, José Salazar, Rifo, Mauricio y Leihy, Pete. «NPM of the Masses: The Expansion and Modernisation in Chilean Higher Education, 1999–2016». Policy Reviews in Higher Education 6 (2022): 153-177.

Sanfuentes, Andrés. «Desarrollo de las Universidades privadas en Chile. 1981-1988». En La Educación Superior privada en Chile. Antecedentes y perspectivas, editado por Viterbo Apablaza y Hugo Lavados, 171-213. Santiago de Chile: CPU, 1988.

Schachter, Enzo. «El proceso de examinación en el marco de la nueva legislación de la Educación Superior. El caso de la Universidad de Santiago de Chile». En La Educación Superior privada en Chile. Antecedentes y perspectivas, editado por Viterbo Apablaza y Hugo Lavados. Santiago de Chile: CPU, 1988.

Slachevsky, Natalia. «Una revolución neoliberal: la política educacional en Chile desde la dictadura militar». Educ. Pesqui., São Paulo 41, n. especial, (2015): 1473-1486, doi: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201508141660.

Silva Pinochet, Beatriz. Movimiento estudiantil en Chile 2011-2012: la crítica y el nuevo espíritu del capitalismo. España: Universitat de Barcelona, 2012.

Solís, Jesús. Un marco de análisis para el estudio histórico de las políticas públicas. Granada: Editorial Comares, 2019.

Zurita, Felipe. «Políticas públicas de educación superior en Chile en contextos de crisis: Transformaciones y continuidades del sistema universitario entre la dictadura cívico-militar y la postdictadura (1981-2018)». Education Policy Analysis Archives 30 (2022), doi: https://doi.org/10.14507/epaa.30.6575.

Published

2024-12-24

How to Cite

Rifo, M., & Durán, A. . (2024). Chilean Higher Education during Patricio Aylwin’s Government: Why there was no consensus to reform the sector? (1990-1994). Revista De Historia, 1(31), hc420. https://doi.org/10.29393/RH31-36ESRD20036

Issue

Section

Estudios Independientes del Dossier