High School students facing the topic of Colonial Chile: micro and macro curricular tensions that hinder the development of historical thinking

Authors

  • Rosendo Martínez Universidad de Valladolid
  • Carlos Muñoz Universidad de Concepción
  • Bastián Torres Duran Universidad de Concepción

DOI:

https://doi.org/10.29393/RH32-12EEMD30012

Keywords:

historical education, historical thinking, inequality, Colonial Chile, students, secondary education

Abstract

Initial results of a research focused on understanding the tensions in the development of historical thinking among high school students are presented, specifically in relation to the conflict between the Spanish and the Mapuche in Colonial Chile. The sample included 231 students from educational institutions with various administrative dependencies, and the methodology used encompassed the application of an ad hoc questionnaire and content analysis to examine the collected information. Among the identified tensions, macro curricular aspects are highlighted, such as the fragmentation of the educational system into various administrative dependencies and its effects on the handling of first and second order concepts, or the consequences of the linear organization of the History curriculum on the deep understanding of historical processes. In the micro curricular aspect, there is a lack of familiarity of students with the work of historians, absence of strategies for working with historical sources, deficiencies in the appropriation of key concepts, and the persistence of a history centered on specific events. Furthermore, difficulties in the students' ability to temporally locate facts, concepts, and historical processes studied are evident.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bibliografía

Ashby, Ros. What Every Teacher Needs to Know about History. Springer, 2016.

Barton, Keith C. y Levstik, Linda S. Teaching history for the common good. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2004.

Bertranine, Marcela. «Desarrollo del pensamiento histórico: un análisis a las bases curriculares de historia, geografía y ciencias sociales de primer año medio». Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica de Chile, 2020. https://doi.org/10.7764/tesisUC/EDU/46090.

Bryman, Alan. Social Research Methods (5th ed.) Oxford: Oxford University Press, 2016.

Burke, Peter. La revolución historiográfica francesa. La escuela de los Annales, 1929-1984. Barcelona: Gedisa, 1999.

Cercadillo, Lis. «Los problemas históricos: de los acontecimientos a las explicaciones». Enseñanza de las ciencias sociales, nº 1 (2002): 9-26.

Creswell, John W. y Creswell, David. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (5th ed.). California: Sage Publications, 2017.

Éthier, Marc-André, Demers, Stéphanie y Lefrançois, David. «Las investigaciones en didáctica sobre el desarrollo del pensamiento histórico en la enseñanza Primaria. Una panorámica de la literatura publicada en francés e inglés desde el año 1990». Enseñanza de las Ciencias Sociales, nº 9 (2010): 61-74.

Girola, Lidia. «Historicidad y temporalidad de los conceptos sociológicos». Sociológica 26, nº 73 (2011): 13-46.

Gómez, Cosme Jesús. «Pensamiento histórico y contenidos disciplinares en los libros de texto. Un análisis exploratorio de la Edad Moderna en 2º de la ESO». ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete 29, nº 1 (2014): 154-155.

Gómez, Cosme Jesús y Molina, Sebastián. «Narrativas nacionales y pensamiento histórico en los libros de texto de Educación Secundaria de España y Francia. Análisis a partir del tratamiento de los contenidos de la Edad Moderna». Vínculos de Historia 6 (2017): 206-229.

Gómez Carrasco, Cosme, Ortuño Molina, Jorge y Molina Puche, Sebastián. «Aprender a pensar históricamente. Retos para la historia en el siglo XXI». Revista Tempo e Argumento 6, nº 11 (2014): 5-27.

González Calderón, Fabián y Gárate Guerrero, Camila. «El aprendizaje histórico en la Educación Secundaria. Jóvenes chilenos y conciencia histórica». Diálogo andino 53 (junio de 2017): 73–85, doi: https://doi.org/10.4067/s0719-26812017000200073.

Grenfell, Michael y James, David, eds. Bourdieu and Education: Acts of Practical Theory Routledge. Bristol: Falmer Press. Taylor & Francis, 1998.

Le Goff, Jacques. Historia y memoria. Anthropos, 2005.

Lee, Peter y Ashby, Rosalyn. «Progression in Historical Understanding among Students Ages 7-14». En Knowing, Teaching and Learning History. National and International Perspectives, editado por Peter Stearns, Peter Seixas y Samuel Wineburg, 199-222. Londres: New York University Press, 2000.

Lee, Peter, Dickinson, Alaric y Ashby, Rosalyn. «Las ideas de los niños sobre la historia». En Aprender y pensar la historia, editado por Mario Carretero y James Voss, 217–48. Buenos Aires: Amorrortu editores, 2004.

Martínez-Rodríguez, Rosendo, Muñoz-Labraña, Carlos y Sánchez-Agustí, María. «Conocimientos y creencias del profesorado y su vínculo con las finalidades de la enseñanza de la historia reciente. La transición a la democracia en España como caso controvertido». Revista de Educación, nº 383 (2019): 11-35.

MINEDUC. Orientaciones y Guiones didácticos para docentes. HISTORIA, GEOGRAFÍA Y CIENCIAS SOCIALES. Ministerio de Educación División de Educación General Nivel de Educación Media, 2015.

MINEDUC. Bases Curriculares 7° básico a 2° medio. Unidad de Currículum y Evaluación, 2015.

Muñoz, Carlos. «Ideas previas en el proceso de aprendizaje de la historia. Caso: estudiantes de primer año de secundaria, Chile». Geoenseñanza 10, nº 2 (2005): 209–18.

Quinn, Michael. Qualitative Research & Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice (4th ed.). California: Sage Publications, 2015.

Sáiz, Jorge. «Fuentes históricas y libros de texto en secundaria: una oportunidad perdida para enseñar competencias de pensamiento histórico». Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete 29, n.º 1 (2014): 83–89.

Sáiz Jorge y López Facal Ramón. «Competencias y narrativas históricas: el pensamiento histórico de estudiantes y futuros profesores españoles de educación secundaria». Revista de estudios sociales nº 52, (2015): 87-101.

Santisteban, Antoni. «La formación de competencias de pensamiento histórico». Clío & Asociados nº 14 (2010): 35-36.

Santisteban, Antoni y Pagès, Joan. Didáctica del Conocimiento del Medio Social y Cultural en la Educación Primaria. Ciencias Sociales para aprender, pensar y actuar. España: Editorial Síntes, 2011.

Seixas, Peter y Morton, Tom. The Big Six Historical Thinking Concepts. Toronto: Nelson College Indigenous, 2013.

Shemilt, Denis. «The Caliph's Coin: The Currency of Narrative Frameworks in History Teaching». Teaching History, nº 99 (2000): 27-33.

VanSledright Bruece A. The challenge of rethinking history education: On practices, theories, and policy. NY: Routledge, 2011.

Voet, Michiel y De Wever, Bram. «History teachers’ conceptions of inquiry based learning, beliefs about the nature of history, and their relation to the classroom context». Teaching and Teacher Education, nº 55 (2016): 57- 67.

Wineburg, Sam. Historical Thinking and Other Unnatural Acts: Charting the Future of Teaching the Past. Filadelfia: Temple University Press, 2001.

Published

2025-04-25

How to Cite

Martínez, R. ., Muñoz, C., & Torres Duran, B. (2025). High School students facing the topic of Colonial Chile: micro and macro curricular tensions that hinder the development of historical thinking. Revista De Historia, (32), hc437. https://doi.org/10.29393/RH32-12EEMD30012

Issue

Section

Estudios Independientes del Dossier