CONSTRUCTION AND ATTRIBUTES OF PROFESSIONALISM IN A CHILEAN NURSING SCHOOL

Authors

  • María Cecilia Arechabala Mantuliz Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Mrs Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Marcela Urrutia Egaña Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Patricia Masalan Apip Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Paz Eugenia Soto Fuentes Pontificia Universidad Católica de Chile.

DOI:

https://doi.org/10.29393/CE29-20CAMP50020

Keywords:

Professionalism, Attributes, Nursing, Nursing Students, Nursing Instructors

Abstract

Objective: To construct a consensual definition of professionalism that includes the essential attributes of being a professional in a school of nursing. Materials and Methods: Qualitative descriptive design using content analysis in three consecutive phases: 1) Integrative review between 2009 and 2019 in the databases Pubmed, CINAHL, Nursing (Proquest), in the references of the selected studies and in the pages of international scientific societies, without language limitations. From the 33 full texts selected, definitions of professionalism and its attributes were identified through the five stages proposed by Whittemore and Knafl; 2) Exploration with a qualitative approach, whose intentional sample included key informants from the nursing study program, such as final year students, instructors, graduates and employers; 3) Integration of the information collected through a group construction, generating records of definitions and common attributes, which were related under a system of categories until saturation was reached. Finally, a proposal was made for a conceptual definition and attributes of professionalism, validated by a participant in each category. Results: The attributes identified
were the provision of humanized care based on sound scientific knowledge, with leadership, responsibility and respect for individuals, families and communities. Conclusions: Professionalism was defined using five
attributes that are consistent with the international literature. It is relevant that instructors, clinical tutors and
preceptors embrace these attributes, because they ultimately contribute to the training of future professionals.

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Author Biographies

María Cecilia Arechabala Mantuliz, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Enfermera Universidad de Concepción (1980), especialista en Geriatría y Gerontología de la Pontificia Universidad Católica de Chile (1996), magíster en Psicología de la Pontificia Universidad Católica de Chile (2002) y diplomada en Medicina Basada en Evidencia y en Revisiones Sistemáticas de la Pontificia Universidad Católica de Chile (2010).

Categoría Académica actual:
Profesora Titular

Actividades en Investigación y publicaciones (últimos 5 años):

  • Su línea de investigación es cuidados crónicos y práctica basada en evidencia.

Mrs, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Enfermera de la Universidad Austral de Chile (1987), Magister en Administración en Salud de la Universidad de Chile (1996), especialista en Enfermería Nefrológica de la Pontificia Universidad Católica de Chile (2010), diplomada en docencia universitaria (2004), autocuidado en salud (2008) y medicina basada en evidencia (2011), todos de la Pontificia Universidad Católica de Chile.

Categoría académica actual:
Profesora Asociada

Actividades en investigación y publicaciones (últimos 5 años):

  • Su línea de investigación son las Condiciones Crónicas de Salud, Educación Superior, Educación para la Salud.

Marcela Urrutia Egaña, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Enfermera Pontificia Universidad Católica de Chile (2008) y Magister en Enfermería (2013) en la misma Universidad. Ha realizado 5 diplomados en ética, masaje Infantil y Docencia Universitaria todos en la Pontificia Universidad Católica de Chile.

Categoría académica actual:
Docente Asociada.

Actividades en investigación y publicaciones (últimos 5 años):

  • Su línea de investigación es la docencia en educación superior y la enfermería comunitaria.

Patricia Masalan Apip, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Formación académica:
Enfermera-matrona de la Pontificia Universidad Católica de Chile (1981), Magister en Salud Pública de la Universidad de Chile (1990), diplomada en Educación Superior de la Pontificia Universidad Católica de Chile (2005), especialista en simulación clínica de la Universidad de Miami (2008) y en Promoción de Salud de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO), Argentina (2013).

Categoría académica actual:
Profesor Clínico Titular

Actividades en investigación y publicaciones (últimos 5 años):

  • Su línea de investigación son los trastornos del sueño y la educación en salud.

Paz Eugenia Soto Fuentes, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Enfermera- matrona de la Pontificia Universidad Católica de Chile (1982), Magister en Administración en Salud de la Universidad de Chile (1991), diplomada en manejo de recursos humanos en salud de la Organización Panamerica de Salud (2007) y en salud basada en evidencia de la Pontificia Universidad Católica de Chile (2011).

Categoría académica actual:
Profesora Titular

Actividades en investigación y publicaciones (últimos 5 años):

  • Su línea de investigación es la Gestion y administración en Salud. 

Published

2023-11-23

How to Cite

1.
Arechabala Mantuliz MC, Barrios Araya S, Urrutia Egaña M, Masalan Apip P, Soto Fuentes PE. CONSTRUCTION AND ATTRIBUTES OF PROFESSIONALISM IN A CHILEAN NURSING SCHOOL. Cienc enferm [Internet]. 2023Nov.23 [cited 2024Nov.23];29. Available from: https://revistas.udec.cl/index.php/cienciayenfermeria/article/view/10996

Issue

Section

Investigaciones