An approach to financial valuation methodologies: bibliometric analysis and systematic review of the literature

Authors

  • Campo Elias Lopez-Rodriguez Corporacion Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO https://orcid.org/0000-0003-4061-2979
  • Carolina Velasquez-Lizcano Corporacion Universitaria Minuto de Dios – UNIMINUTO
  • Jenny Marcela Fajardo-Sierra Corporacion Universitaria Minuto de Dios – UNIMINUTO
  • Jenny Lucero Sierra-Otalora Corporacion Universitaria Minuto de Dios – UNIMINUTO

DOI:

https://doi.org/10.29393/RAN10-3ULCJ40003

Keywords:

financial management, corporate finance, companies

Abstract

Purpose: To develop an approach to financial valuation methodologies as a tool that allows managers to have an objective and decisive vision to generate business value.

Methodology: A bibliometric analysis was conducted on Scopus indexed research articles using R Core Team 2022-Bibliometrix and VOSviewer software, and a systematic literature review adhering to the PRISMA protocol.

Findings: The main methodologies for financial valuation include cash flows, real options, net present value, valuation by multiples, economic value added, and various complementary financial ratios.

Practical implications: It is evident that there is a shortage of literature on the subject, despite that fact a consistent growth was observed.

Originality: Financial valuation methodologies enable managerial decision-making associated with company valuation for long-term benefit.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Campo Elias Lopez-Rodriguez, Corporacion Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO

Doctor(c) en Psicología con énfasis en Psicología del Consumidor, Magister en Gerencia Estratégica de Mercadeo, Especialista en Gerencia de Mercadeo, Especialista en Pedagogía Grupal y Profesional en Administración de Empresas. Cuento con experiencia laboral en empresas del sector privado desempeñando labores gerenciales, comerciales y administrativas. He laborado como docente tanto en la modalidad presencial como virtual manejando programas académicos relacionados con el management, el branding, marketing estratégico y marketing internacional a nivel de pregrado y postgrado. Miembro activo en grupos de investigación reconocidos por Minciencias desarrollando productos de generación de nuevo conocimiento, de desarrollo tecnológico e innovación, de apropiación social del conocimiento y de formación de talento humano. Docente investigador de la Facultad de Ciencias Empresariales de la Corporación Universitaria Minuto de Dios – UNIMINUTO, Colombia. Mis intereses investigativos están enfocados en Consumer Psychology, Brand Equity, Marketing, Branding, Management y Finances.

Published

2023-12-31

How to Cite

Lopez-Rodriguez, C. E., Velasquez-Lizcano, C., Fajardo-Sierra, J. M., & Sierra-Otalora, J. L. (2023). An approach to financial valuation methodologies: bibliometric analysis and systematic review of the literature. RAN - Revista Academia & Negocios, 10(1), 36-52. https://doi.org/10.29393/RAN10-3ULCJ40003

Issue

Section

Literature Review

Most read articles by the same author(s)