Paideia Revista de Educación https://revistas.udec.cl/index.php/paideia <p style="text-align: justify;">La revista Paideia es una publicación semestral de la Universidad de Concepción dedicada a la difusión de artículos de carácter teórico, experimental y aplicado en el área de la educación, con el objeto de divulgar avances en este campo y de apoyar la labor de los profesionales que se desempeñan en esta área. La convocatoria para presentación de escritos es permanente, por lo que los autores pueden enviar sus manuscritos en cualquier momento del año.</p> es-ES paideia@udec.cl (Dr. Gonzalo Fonseca) revacademicas@udec.cl (Rodrigo Espinoza) Thu, 30 Oct 2025 10:39:32 -0400 OJS 3.2.0.3 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Relación entre el uso de plataforma tecnológica ALEKS con la calificación final en curso de matemáticas de educación superior https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/8363 <p style="font-weight: 400;">This article investigates the teaching-learning process of the mathematics 1 in first-year university students of commercial engineering at a private Chilean university. The general objective of the study was to determine the percentage of the final grade of the mathematics course that is explained by the grade obtained on the Aleks platform. The results indicate that there is a linear relationship between the grade obtained by Aleks and the final grade obtained in the subject, finding that the final grade is explained 50% by the grade obtained in the use of the platform. The study supports the continuity of the use of Aleks in the observed subject and complements other studies related to the perceptions that students have about Aleks, which allows Aleks to be projected to other careers in future teachings.</p> Felipe Cristián Marín Álvarez, Patricio Andrés Ramírez González Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/8363 Thu, 30 Oct 2025 00:00:00 -0400 Reflexión Pedagógica: una oportunidad para formar Comunidades de Aprendizaje https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/4520 <p>El presente artículo expone una intervención psicoeducativa dirigida a promover la reflexión pedagógica como herramienta para el desarrollo profesional docente y la conformación de comunidades de aprendizaje en un liceo municipal de la región del Biobío, Chile. La intervención responde a una problemática institucional vinculada a la ausencia de espacios sistemáticos de reflexión, atribuida a la alta rotación de equipos directivos. Con base en la teoría del profesional reflexivo de Schön (1992), se diseñó una propuesta orientada a instalar lineamientos pedagógicos que fortalecieran las prácticas reflexivas docentes. Participaron doce docentes de enseñanza media, pertenecientes a las asignaturas de Lenguaje, Matemáticas, Historia, Ciencias e Inglés. El proceso metodológico incluyó entrevistas semiestructuradas, grupos focales y pautas de observación realizadas por la asesora pedagógica durante el diagnóstico institucional. Los principales hallazgos evidencian tres componentes débiles de la cultura escolar: la escasa práctica colaborativa, la insuficiente instalación de lineamientos pedagógicos y la falta de retroalimentación profesional. Con el propósito de ofrecer una respuesta pertinente a la problemática identificada, se optó por la implementación de la metodología de talleres, la cual propició la construcción de espacios de análisis colectivo y favoreció la apropiación de herramientas reflexivas contextualizadas. Como resultado, se identificó un cambio cultural incipiente orientado al fortalecimiento de la autonomía profesional docente, la colaboración entre pares y la consolidación de una cultura institucional centrada en la mejora continua.</p> Marianela Pradenas Sáez Copyright (c) 2025 Marianela Pradenas Sáez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/4520 Thu, 30 Oct 2025 00:00:00 -0400 Programa de Bienestar y Regulación Emocional. Una propuesta de acompañamiento para estudiantes universitarios de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional de La Plata https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/11062 <pre id="tw-target-text" class="tw-data-text tw-text-large tw-ta" dir="ltr" data-placeholder="Traducción"><span class="Y2IQFc" lang="en">From our professional training and from the interdisciplinary meeting, which as a psychologist and educational psychologist we have been experimenting in the university environment for more than 10 years, the need arises to implement an emotional regulation and anxiety management program throughout the academic trajectory. Through a space "Pedagogical Unit" that we share in the Faculty of Economic Sciences of the National University of La Plata, we find ourselves with the challenge of accompanying the learning processes of the students of said academic unit. From the time that we travel in space, and beyond the complex framework in which university students find themselves, we are challenged by what goes beyond the learning processes themselves, and a study methodology to be built. That "beyond" refers to that and has to do with the complex internal world of emotions in the learning process. Throughout our professional career in the team providing support, guidance and accompaniment to students, we observe the large number of queries that not only refer to the pedagogical (study methodologies) but to what is not explicitly in that area: the emotions. The relevance of recognizing and managing emotions in any learning situation is becoming more and more visible. From the integral perspective of the person in learning, we consider it important to give rise to this issue in the university environment. We recognize the place that is given to the affective-emotional in educational stages prior to higher education, but on few occasions we observe it in this Emotions enter the faculty, as well as all the cultural baggage that each person who studies brings with them and also that he teaches. That is why, in the present work we want to reflect on how emotions are in the university student and how they can be facilitators or obstacles to their academic performance. Through the proposal of a well-being and emotional regulation program, we will share the design of an action plan to give rise to the new demands that today's students bring.</span></pre> Mariana Gravellone, Maria Agustina Rocca Copyright (c) 2025 Mariana Gravellone, Maria Agustina Rocca https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/11062 Thu, 30 Oct 2025 00:00:00 -0400 Actualización de asignatura en una carrera de Pedagogía en Inglés según estándares pedagógicos nacionales en Chile https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/21515 <p>The course “The Teaching Profession”, a foundational component of teacher education programs at the University of Concepción, plays a key role in introducing students to the theoretical frameworks, phenomena, and policies of the Chilean educational system. Therefore, updating its curriculum to align with the new pedagogical standards established by the Center for Teaching Improvement, Experimentation, and Pedagogical Research (CPEIP, in Spanish) is essential. This project proposes an update to the course within the English Language Teaching program at the University of Concepción, with the aim of incorporating the new pedagogical standards for Primary and Secondary Education published in 2021. It is based on qualitative research conducted at the Faculty of Education of the University of Concepción, where four instructors who teach the course share their opinions and perceptions through a semi-structured interview. The proposal is grounded in collaborative work among faculty members, adjustments to curriculum management, and diversification of teaching methodologies. Proposed activities include reflective teaching workshops, lesson study, formative triads, and tools to assess both the outcomes of the proposal and the perceptions of participants.</p> Cristian Ceballos Muñoz, Bárbara Valenzuela- Zambrano, Ricardo Martínez-Romero, Magdalena Aravena-Moraga Copyright (c) 2025 Cristian Ceballos Muñoz, Bárbara Valenzuela- Zambrano, Ricardo Martínez-Romero, Magdalena Sofía Aravena-Moraga https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/21515 Thu, 30 Oct 2025 00:00:00 -0400 Funciones Ejecutivas en jóvenes con Trastorno del Espectro Autista: Estudio de caso https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/21610 <p>Autism is a developmental disorder with a complex diagnosis to determine. This circumstance means that people diagnosed with this disorder are part of a group of individuals who present neurodevelopmental alterations, which globally affect different higher brain functions such as intelligence, language capacity and social interaction. Executive functions are also affected from early childhood, in situations involving social interaction, language, thought and behavior, generating consequences in the acquisition of long-term adaptive skills. The objective of this study is to identify which executive function is the most reduced under the perception of youngsters with Autism Spectrum Disorder, Proxy and Differential Educator. The methodology to be used is qualitative, case study method, selecting two students with Autism Spectrum Disorder. A self-reporting instrument and teacher's report were used. The results show that under the perspective of the Differential Educator, the descended executive function is verification, as for the report of the students themselves, the descended executive function is planning. In conclusion, according to the information obtained, there is a discrepancy between the results analyzed among students, parents and special educator, this situation is also influenced by the overprotection on the part of parents, sometimes only delegating academic and value-based responsibilities.</p> Elena Badilla Maldonado, Nancy Lepe-Martínez Copyright (c) 2025 Elena Badilla Maldonado y Nancy Lepe-Martínez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/21610 Thu, 30 Oct 2025 00:00:00 -0400 Resultados de una Investigación-Acción desarrollada para la prevención de la violencia en el pololeo adolescente en mujeres estudiantes https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/22295 <p>Este artículo describe el proceso y resultados obtenidos luego de una Investigación-Acción orientada a promover el desarrollo de habilidades y estrategias de autocuidado frente a la violencia en el pololeo en mujeres estudiantes adolescentes. Se desarrolló una intervención participativa que consideró la implementación de sesiones socioeducativas en un establecimiento de educación secundario de la comuna de Longaví, Región del Maule, Chile. Las participantes fueron 12 mujeres estudiantes adolescentes que cursaban el primer año de enseñanza media, de entre 14 y 16 años con participación voluntaria. La intervención favoreció en las adolescentes la promoción de herramientas orientadas a la prevención de dinámicas maltratantes en las relaciones de pololeo. Asimismo, las conclusiones relevan la urgente necesidad de generar espacios de reflexión y análisis, más aún frente a los patrones de violencia, desigualdad e inequidad normalizados por las participantes de este estudio</p> Claudia Avendaño Muñoz Copyright (c) 2025 Claudia Avendaño https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/22295 Thu, 30 Oct 2025 00:00:00 -0400 Editorial https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/22397 <p>Querida comunidad académica, con mucha alegría compartimos con Uds. el número 75 de la colección de nuestra <em>Revista Paideia</em>. Una diversidad de artículos que aportan a la discusión y reflexión académica sobre el fenómeno educativo son los que componen este número. Investigadores e Investigadoras de Argentina y Chile comparten sus estudios y propuestas académicas, las cuales, invitamos a revisar en el sitio de la revista. Como es habitual, extendemos la invitación a investigadoras e investigadores chilenos y extranjeros para que envíen sus contribuciones a nuestra revista a través del sitio https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/index mediante plataforma Open Journal Systems (OJS) de Revistas Académicas de la Universidad de Concepción. Paideia es una revista indexada en Latindex, lo que otorga visibilidad a sus trabajos académicos en América Latina, el Caribe, España y Portugal. En este sentido, constituye un espacio que ofrece a investigadores e investigadoras noveles, experimentados, estudiantes, profesores de sistemas educativos, entre otros, un espacio para la comunicación de sus trabajos.</p> Director Gonzalo Fonseca Grandón Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/22397 Thu, 30 Oct 2025 00:00:00 -0400